پرسون گزارش می دهد؛

کام تلخ فعالان بازار سرمایه در این ماه

بازار در طی ماه های اخیر روندهای متفاوت و مختلفی را پشت سر گذاشت و واقعیت های جدیدی از بازار سرمایه را نمایان کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از یک دوره سقوط در محدوده ای با وجود آن که خروج پول صورت می گرفت، حقوقی ها از حقیقی ها خریدند و بازار کف قیمتی ساخت. بنابر این موضوعی که بازار خوب ، بازاری که حقیقی از حقوقی می خرد، نقض می شود.

زمانی که 4 هفته اخیر را بررسی میکنیم، عمدتا ارزش معاملات در سطح 19 تا 20 همت بوده و میانگین هفتگی هم همین حوالی است و در هر هفته عمدتا نیمی از روزها ورود پول حقیقی و نیم دیگر خروج پول داشته ایم.

با این حال در دو هفته نخست روند اخیر که از شاخص1 میلیون و 220هزار واحد آغاز شد، با ورود پول منطقی و نرمال بازار به راحتی صعود می کرد، در هفته سوم شیب صعود کُند شد و عمده بازدهی در شاخص هم وزن صورت گرفت اما در مجموع دو هفته اخیر وقتی به قیمت سهام شرکت های بزرگ بازار از گروه هایی با ارزش بازار بالا نگاه می کنیم، جمع بازدهی صفر داشتند.

اصل جریان به این صورت است که بازار وقتی چند روز پول تزریق می کند، سهم می خرد و بازار بالا نمی رود، به این نتیجه می رسد که اگر بازار رشد نکند پس باید اصلاح کند و این تصمیم جمعی باعث قرمز شدن تابلو و صف فروش های اپیدمی می شود. در واقع حقوقی ها در دو هفته اخیر روی قیمت های خاصی در نمادهای بزرگ، هر صف خریدی را عرضه کردند و مانع از رشد شدند.

طبق نظر وحید هلالات کارشناس بازار سرمایه؛ حقیقی ها دیدند که زورشان نمی رسد پس به جای نگهداری، سهام فروختند. این دقیقا رفتاری است که در تناقض با آن چیزی است که در سال های قبل می دیدیم.
یعنی وقتی ما می گفتیم دید کوتاه مدت، مقصود چیزی حدود یک فصل مالی بود. سرمایه گذار هم وقتی سهام می خرید انتظار رشد قیمت در کوتاه مدت نداشت اما هم اکنون بازده مورد انتظار گذار کوتاه مدت بسیار متفاوت از دیدگاهی است که در گذشته وجود داشت.

بر این اساس آن هایی که به دید p.e و dps خرید و فروش می کنند باید در قیمت های مناسب خرید کنند و به هیجان بازار توجه نکنند.

آن هایی هم که به قصد نوسان گیری وارد بازار می شوند و بازده مورد انتظار کوتاه مدت آن ها عدد بالایی است باید دقت کنند که این بازار هرجا که خرید کند اما توان عبور از مقاومت را نداشته باشد، به مقدار بالا می فروشد.


بیشتر بخوانید؛

گام های بلند و استوار بورس برای تعالی بازار سرمایه

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی مشکلات بازار سرمایه


این رفتار دقیقا در دلاری ها هم دیده می شود. یعنی آنجایی که توان رشد وجود ندارد و بانک مرکزی در فروش می آید، اینفعالان اقتصادی زیر قیمت بانک، می فروشند.

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، مدل معاملاتی صف خرید و صف فروش به این زودی ها تمام نمی شود و طبعا زمانی که بازار می ریزد به نفع هیچ کس نیست.

مشکل اصلی این روزهای بازار سرمایه چیست؟

یکی از مشکلات مهم بازار که حل نشده باقی مانده است عدم توجه سرمایه گذاران به مباحث تحلیلی است. در چنین فضایی خبرهای اغوا کننده خبرگزاری ها چه مثبت و چه منفی و در هر مبحثی باعث ایجاد تحرکات مثبت و منفی در بازار می شود.

طبق گفته حمید کوشکی کارشناس بازار سرمایه اگر فضای تحلیلی در بازار حاکم نباشد، شاهد یک روند منطقی در بازار نخواهیم بود. حتی اگر ارزش معاملات یک چهارم هم شود باز صف های خرید و فروش با مبالغ ناچیز شکل خواهد گرفت.

امروزه در حالی از بازار جهانی و صعود آن سخن می گوییم که بسیاری از فعالین جدید تا حالا اسم اسلب و کاتد و... را نشنیده‌اند و البته مقصر هم نیستند و این موارد نیاز به زمان دارد.

خب وقتی فضای تحلیلی حاکم نباشد به سادگی می توان سرمایه ها را به بازی گرفت. سهام ارزنده در قیمت‌های نازل از سوی عده‌ای خریداری می‌شود و سهام غیر ارزنده در قیمت‌های عجیب به فروش می روند، به سادگی می توان جو مثبت در سهام غیر ارزنده و برعکس ایجاد کرد.

پس همه چیز تحلیل است و تحلیل و این را چند سال بعد بیشتر درک خواهیم کرد. ما باید بدانیم ارزش یک سهم چند است و ارزش آنی نیست که روی تابلو معاملات مشاهده می کنیم و برای رسیدن به آن با تخصص وجود داشته باشد که این تخصص با کمی تلاش و صرف زمان حاصل می شود.

بررسی بازار بورس امروز

در پایان کار امروز بازار سهام شاخص کل با افت ۵۵هزار و ۸۰۵واحدی (۳.۷درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۴هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ هم وزن ۲.۳درصد افت کرد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود هفت هزار و ۹۷۰میلیارد تومان رسید.

بیش از دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از یک درصد ۸۰نماد و افت بیش از یک درصد ۵۰۸نماد را شاهد بودیم.

224332