خسارت سنگین کرونا بر «مهدها» و «پیش دبستانی» های کردستان

استمرار ویروس کرونا در کشور و کردستان عملا باعث تعطیلی و وارد آمدن خسارت های بسیاری بر مراکز پیش دبستانی و مهدکودها شده است و این می تواند زمینه بیکار شدن بسیاری از مربیان این مراکز را فراهم آورد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، با شیوع کرونا بسیاری از مراکز آموزشی به تعطیلی کشیده شده اند که در این بین مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهدکودک ها و پیش دبستانی ها بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده اند.

براساس بررسی های به عمل آمده بسیاری از مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها که بیشتر آنها مستاجر می باشند به علت تداوم تعطیلی ها از یک سو و نیز عدم تمایل والدین در این شرایط خاص با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

در سطح استان کردستان نیز مهدها و مراکز پیش دبستانی که به صورت خصوصی اداره می شوند و هیچ حامی و اسپانسری ندارند، متحمل خسارت های مالی بسیاری شده اند تا جایی که گمان می رود حتی تا ماهها بعد از پایان «کرونا» همچنان این مراکز عملا تعطیل باشند.

روژان محمدی؛ مدیر یکی از مراکز پیش دبستانی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: با شیوع کرونا عملا مهدها و پیش دبستانی ها در کنار دیگر مراکز آموزشی تعطیل شده اند و این برای همه مدیران این مراکز این یک وضعیت وحشتناک است.

وی تاکید کرد: بیش از نیمی از مراکز پیش دبستانی و مهدکودکها در سنندج و حتی دیگر استانها؛ مستاجر هستند و بی شک چه فعالیت داشته باشیم و چه نداشته باشیم، کماکان هزینه های ثابت را باید پرداخت کنیم.


بیشتر بخوانید:

تنها 5 هزار کودک یزدی در دوره های پیش دبستانی ثبت نام شدند

شیوع کرونا مهدکودک ها را به طور موقت تعطیل کرد


محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ویروس کرونا خسارت های بزرگ و بلندمدتی به مهدها و پیش دبستانی ها وارد خواهد نمود، گفت: مسئله ای که برای همه مدیران مهدها و پیش دبستانی نگران کننده می باشد این است که حتی اگر شیوع ویروس کرونا در جامعه از بین برود بازهم بسیاری از والدین حاضر نیستند که فرزندان خود را به این مراکز بیاورند زیرا از نظر قانونی والدین اجباری به این کار نمی کند.

این مدیر پیش دبستانی ادامه داد: هزینه اجاره مکان، حقوق مربیان، هزینه های بیمه و.... تنها گوشه ای از خسارت های ماهانه می باشد که در این مدت زمان کرونا بر ما تحمیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه تداوم این روند بخشی از همکاران ما را مجبور به تعطیلی دائم حرفه خود خواهد نمود، گفت: بی شک تا زمانی نام «کرونا» در جامعه همچنان جاری باشد، والدین نیز حاضر نخواهند بود که فرزندان خود را به مهدها و پیش دبستانی ها بفرستند و از سوی دیگر احتمال تداوم این وضعیت تا سال آینده هم دور از انتظار نیست.

در حال حاضر به علت کرونا همه مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها در استان کردستان و شهرستان های تابعه عملا تعطیل هستند و از سوی دیگر حتی اگر این مراکز آموزشی باز شوند، بازهم والدین از ترس ابتلای فرزندانشان به کرونا، هرگز حاضر نخواهند شد که وی را مهد یا پیش دبستانی بفرستند و این پروسه می تواند زمینه ساز تعطیلی همیشگی مهدها و پیش دبستانی ها را فراهم آورد و در این میان بیکارانی جدید بر تعداد بیکاران کنونی افزوده خواهد شد.

آیین مهر ـ استان کردستان

224047

مطالب مرتبط