پرسون گزارش می دهد؛

جزییاتی از سند جامع همکاری میان ایران و افغانستان

سند جامع همکاری میان ایران و افغانستان در مراحل نهایی تدوین است و معاون سیاسی وزارت خارجه در این رابطه به کابل سفر کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشور به کابل سفر کرده است. عراقچی روز گذشته گفت و گوهایی جداگانه با رییس جمهور سابق افغانستان، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، و همچنین همتای افغان خود داشته است. این سفر همزمان با تحولات جدید در افغانستان به‌خصوص در حوزه صلح صورت گرفت و بازیگران کلیدی از جمله ایران به دنبال ایفای نقش خود در این کشورهستند.

در این دیدار عراقچی و میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امورخارجه افغانستان در خصوص مسایل مربوط به سند جامع همکاری‌ها نیز بحث و تبادل نظر کردند. به گفته عراقچی سند جامع همکاری های بلند مدت میان ایران و افغانستان به زودی نهایی و امضا می‌شود.

سند جامع همکاری های بلند مدت میان ایران و افغانستان شامل چه مواردی است؟

تا به حال 5 دوره مذاکره انجام شده است. آخرین دور مذاکرات سند جامع همکاری های راهبردی ایران و افغانستان 25 آبان 1399 در تهران میان هیات‌های دو طرف به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور و میرویس ناب معاون وزیر امور خارجه افغانستان برگزار شده است.

این سند چشم انداز روابط درازمدت دو کشور را در حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، و مسائل مربوط به اتباع دو کشور و نیز موضوع آب را در برمی گیرد.

افتتاح راه آهن خواف-هرات با دستور روسای جمهوری ایران و افغانستان

در بحث انرژی بر اساس صحبت های اردکانیان وزیر نیرو، توافق های مربوط به رود هیرمند، هریررود ، صادرات برق و ایران به افغانستان و افتتاح خط راه آن مطرح است. که مورد اخیر توسط روسای جمهور دو کشور به شکل مجازی به بهره برداری رسید.


بیشتر بخوانید؛

راه‌آهن خواف – هرات با دستور روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان افتتاح شد

رایزنی خطیب‌زاده با برخی مقامات افغانستان در جریان سفر به این کشور


همچنین عراقچی دیداری باعبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان داشته است. در این دیدار دو طرف درباره‌ مذاکرات صلح، پیشرفت‌ها در مذاکرات دوحه، نقش ایران در تأمین صلح در افغانستان و روابط دوجانبه میان دو کشور بحث و تبادل نظر کرده اند.

نقش پررنگ ایران در تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان

به گفته سفیر ایران در کابل، 60 درصد کالاهای مورد نیاز افغانستان از ایران وارد می شود. علی رغم حضور طالبان و آمریکا در این کشور تبادلات اقتصادی ایران و افغانستان ادامه دارد و این کشور متمایل به همکاری با ایران است.

ایران هیچ آسیبی به افغانستان نزده است

در رابطه با انتقادات مطرح شده درباره حضور و همکاری ایران در افغانستان عراقچی گفته است: منشا مشکلات افغانستان در 40 سال گذشته از جانب کشورهای مختلفی بوده و ایران هیچ نقشی نداشته است.

گفتنی است سند راهبردی ایران و افغانستان 5 بخش دارد که 4 بخش آن نهایی شده است و فقط بخش امنیتی آن مانده است.

224035