سایت خبری پرسون- تازه داشتیم از تبلیغات خسته کننده محصولات « عالیس» خلاص می شدیم که نوبت به تبلیغ نرم افزار و اپلیکیشن «بایا» رسیده است تبلیغاتی که سیامک انصاری این بازیگر سریال های طنز مهران مدیری آنرا به طور گسترده و در شبکه های مختلف تلویزیون، رادیو و فضای مجازی عهده دار آن است
چند و چون تبلیغ «سلام من سیامک انصاری هستم»؛ بزرگتر بایا چه کسی است؟
تبلیغ «سلام من سیامک انصاری هستم» را این روزهای زیاد از تلویزیون و رادیو شنیده اید. این تبلیغ بایا است. بایا چیست و بزرگتر بایا چه کسی است؟
امکان ندارد که در چند روز گذشته رادیو یا تلویزیونتان روشن بوده باشد و تبلیغ «بایا» را ندیده یا نشنیده باشید، البته اگر در معرض هیچ کدام از اینها هم نبوده و فقط یک سر به شبکه های مجازی زده باشید حتما انواع و اقسام شوخی هایی که با سیامک انصاری برای حضور در تبلیغات طولانی، اغراق آمیز و تکرار شونده «بایا» میشود به چشمتان خورده است مخصوصا شوخی با لحظهای که انصاری با تاکید میگوید «حالا بایا همه زندگیاش شده است»!!.
از ماجرای حضور سیامک انصاری در تبلیغات همه جانبه بایا (بیلبورد، تیزر رادیویی و تلویزیونی، شبکههای مجازی و…) که بگذریم بد نیست نگاهی به خود «بایا» بیندازیم و ببینیم در مقایسه با رقیب قدیمی ترش یعنی «دیجیکالا» چه حرف هایی برای گفتن دارد.
وارد سایت «بایا» که میشویم این نوشته را میبینیم: «مصرف کننده گرامی، بایا در حال ثبت نام و ارزیابی تامین کنندگانِ محترم میباشد، به زودی فروش کالا و ارائه خدمات در سراسر کشور آغاز خواهد شد.»
بیشتر بخوانید:
پولمان را خرج سئو کنیم یا تبلیغات گوگل؟
فاز دوم جمع آوری تابلوی های غیر مجاز تبلیغاتی در نسیم شهر
بقیه بخش های سایت هم چندان در تناسب با تبلیغات همه جانبه بایا به نظر نمیرسد مثلا با یک توضیح کلی و کلیشهای درباره خدمات بایا مواجهه ایم و چیزی درباره اینکه مزیت استفاده از بایا نسبت به رقبای جا افتادهاش چیست را نمیبینیم و البته با یک گرافیک ساده روبهرو هستیم که تصویر سیامک انصاری چشمگیرترین بخش آن است.
اینطور که به نظر میرسد «بایا» روی حضور سیامک انصاری در تبلیغاتش حساب زیادی باز کرده و احتمالا فعلا فقط میخواهد از طریق این حضور تکرار شونده اسمش را به گوش مخاطب برساند و بعد کارهای ضروری دیگر را شروع کند.
عجیبتر اینکه «بایا» همین حالا در اول کار که مشغول تلاش برای شناخته شدن است از تامین کنندهها و تولید کنندهها ۱۵۰ هزار تومان برای بررسی اسناد آنها مطالبه میکند، کاری که باز هم با رفتار مجموعهای که تازه میخواهد خودش را در حد و اندازههای فروشگاههای بزرگ کالا و خدمات مطرح کند همخوانی چندانی ندارد.
بزرگتر «بایا» چه کسی است؟
با کمی جستوجو میفهمیم «بایا» که گویا یک سایت ارتباطی بین تامینکنندهها و مصرفکنندههاست به شرکت «دانش پارسیان» تعلق دارد؛ شرکتی که با مراجعه به سایتش میبینیم پشتیبان و مجری طرحهای بزرگ دولتی است مثل سامانه سیب وزارت بهداشت، سامانه الکترونیکی کووید ۱۹ و سامانه الکترونیکی ثبت نام اصناف و صنایع.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارسیان هم ابراهیم بایسلامی است، برادر یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی. کمی که عقبتر برویم میبینیم شرکت دانش پارسیان سوم بهمن سال ۱۳۹۴ به عنوان زیر مجموعه «ایرانداک» یا همان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برای استفاده از دستاوردهای پژوهشی ایرانداک تاسیس شد.
حالا خود ایرانداک زیر مجموعه کجاست؟ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، یعنی احتمالا بتوان «بایا» را در نهایت یک مجموعهای با پشتوانه قوی نامید که در عرصه سامانههای خرید و فروش اینترنتی فعال شده است.
بعضیها «بایا» را از نظر وابستگی به مجموعههای دولتی با «باسلام» مقایسه میکنند، مجموعهای که در زمینه فروش محصولات روستایی فعال است، اما به تازگی تلاشهایی هم برای حضور در بازارهای دیگر کرده، اما هنوز نمیتوان آن را رقیب جدی برای فروشگاههای آنلاین بزرگ دانست. تا روز شروع به کار بایا چیزی نمانده و احتمالا بیشتر دربارهاش خواهید شنید.
دستمزد سیامک انصاری برای تبلیغات «بایا» چقدر است؟
برخی رسانهها ابهاماتی در خصوص میزان دستمزد سیامک انصاری برای بازی در تبلیغات پرحجم و خسته کننده شرکت بایا مطرح کردهاند.
به گزارش مشرق، روزنامه «آرمان ملی» در گزارشی درباره تبلیغات «بایا» نوشته است: نکتهای که برای بسیاری از مردم جای سوال دارد، نقش سیامک انصاری در تبلیغات شرکت بایا است.
همین چند وقت پیش یکی از سوپر استارهای تلویزیون که آب میوهای را تبلیغ میکرد، برای یک سال تبلیغ آن، گفته شده مبلغ 10 میلیارد تومان پول از شرکت تبلیغاتی گرفته بود و بدون تردید قیمت انصاری که سریالش همزمان با تبلیغات گسترده بایا در حال پخش از صدا و سیماست، حدود همین ارقام است.
حسینی ـ استان کردستان