درخشش لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا؛

امثال طارمی و آزمون در کشورمان کم نیستند

فوتبال اروپا در هفته ای که گذشت، شاهد درخشش لژیونرهای کشورمان بود که مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی نیز قرار گرفت.

به گزارش سایت خبری پرسون، امروزه بدون شک فوتبال حرف اول و آخر را در بین ورزش های حال حاضر در سطح اول جهان می زند و به قدری مهیج و پرطرفدار است که بتواند حال بد میلیون ها انسان کرونا زده را خوب گرداند. فوتبال اروپا همواره مقصد و رویای بسیاری از بازیکنان برای پیشرفت و نمایش استعدادهایشان بوده است و خوشبختانه کشور ما نیز در این زمینه و به خصوص در سال های اخیر توسعه و عملکرد مثبت و قابل قبولی را داشته است. از علی دایی آقای گل فوتبال جهان گرفته تا علی کریمی خوش تکنیک ترین فوتبالیست ایرانی که هردو نمایش خیره کننده ای در بایرن مونیخ آلمان داشتند و حالا هم که مهدی طارمی در پورتو پرتغال و سردار آزمون در زنیت سن پترزبورگ خوش می درخشند. در کنار این ها نمی توان از درخشش صادق محرمی مدافع جنگنده دیناموزاگرب کرواسی و اللهیار صیادمنش مهاجم گلزن زوریا لوهانسک اوکراین در مسابقات این هفته فوتبال اروپا گذشت.

کمتر کسی فکر می کرد که روزی مهدی طارمی، جوان سبزه رو و بیست و هشت ساله بوشهری فوتبال کشورمان بتواند در سطح اول فوتبال جهان یعنی لیگ قهرمانان اروپا حضور یابد. طارمی اما به واسطه درخشش در محبوب ترین تیم ایران یعنی پرسپولیس و کسب عنوان آقای گلی به همراه این تیم در لیگ برتر فوتبال سپس به الغرافه قطر پیوست و در آن جا نیز توانست روند رو به رشدش را ادامه داده و عازم لیگ پرتغال شود. طارمی در ادامه به همراه ریوآوه در فوتبال پرتغال آنقدر خوش درخشید که نظر مسئولین بهترین تیم این کشور یعنی پورتو را به خود جلب کرد و حالا به همراه پورتو در معتبرترین سطح فوتبال جهان یعنی لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد و امیدوار است به همراه این تیم بتواند به مراحل پایانی این مسابقات راه یابد. طارمی در آخرین دیدار تیمش از سری مسابقات لیگ پرتغال نود دقیقه کامل به میدان رفت و موفق شد یکی از چهار گل پورتو در این مسابقه را به ثمر برساند و نقش بسزایی را در برتری تیمش ایفا کند.

نام سردار آزمون اما از زمان حضور کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان بر سر زبان ها افتاد. کی روش در زمان حضورش در ایران علاقه زیادی به استفاده از لژیونرها در ترکیب تیم ملی داشت و سردار در آن زمان در تیم روستوف روسیه توپ می زد. جوان اهل گنبد که در لیگ ایران تنها برای سپاهان و آن هم در رده جوانان به میدان رفته بود، آن قدر در تیم ملی خوش درخشید که به مهاجم اول تیم ملی کشورمان تبدیل شد و توانست روزهای خوبی را کنار رضا قوچان نژاد، دیگر لژیونر فوتبال ایران برای مردم کشورش رقم بزند. سردار فوتبال ایران این هفته به همراه زنیت در لیگ روسیه هت تریک کرد و توانست به صدرجدول لیست آقای گل لیگ فوتبال این کشور راه یابد. نکته جالب اینکه آزمون بهترین گلزن فوتبال ایران در مسابقات اروپایی نیز هست و با هشت گل زده در این مسابقات از علی دایی نیز با شش گل زده فاصله گرفته است و امیدوار است بتواند این روند گلزنی را همچنان ادامه دهد.


بیشتر بخوانید؛

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان

از تساوی کسل کننده دربی لندن تا تقدیم گل مسی به روح مارادونا


صادق محرمی و اللهیار صیاد منش دیگر لژیونرهای ایرانی بودند که این هفته در فوتبال اروپا خوش درخشیدند. ملوان بندر انزلی نخستین تیمی بود که مدافع جنگنده و خوش اخلاق کنونی تیم ملی فوتبال کشورمان در آن بازی کرد و سپس توانست نظر برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس را به خود جلب کند و به جمع قرمزهای پایتخت بپیوند. محرمی به واسطه درخششی که در پرسپولیس داشت، توانست راهی فوتبال کرواسی شود و در تیم دیناموزاگرب برای خودش جایی دست و پا کند. صادق فوتبال ایران این هفته به همراه تیمش به مرحله حذفی لیگ اروپا راه یافت و مدافع اهل انزلی کشورمان نقش مهمی را در صعود دیناموزاگرب به مرحله بعد لیگ اروپا ایفا کرد.

مهاجم ریز نقشی آملی تیم زوریا لوهانسک اوکراین شاید این هفته تلخ ترین گل دوران فوتبالی اش را به ثمر رسانید. بازیکن جوانی که به دنبال درخشش در استقلال تهران سپس عازم فوتبال ترکیه شد و به یکی از تیم های محبوب و مطرح این کشور یعنی فنرباغچه پیوست. اللهیار اما درخشش چندانی در این تیم نداشت و حالا به صورت قرضی به تیم زوریا پیوسته است. صیادمنش این هفته تک گل برتری تیمش در لیگ اروپا مقابل لستر سیتی را به ثمر رسانید و به عنوان بهترین بازیکنان زمین انتخاب شد. اما گل زیبای او هم مانع از حذف تیمش از لیگ اروپا نشد و اللهیار صیادمنش امیدوار است همچنان بتواند با این تیم در لیگ فوتبال اوکراین بدرخشد.

البته در این میان نمی توان از کنار بازیکنانی همچون علیرضا جهانبخش و کریم انصاری فرد نیز به راحتی گذشت. اما این دو بازیکن درخشش چندانی در هفته های اخیر در تیم های خود یعنی برایتون انگلیس و آاک یونان نداشته و امیدوارند در ادامه مسابقات اروپایی بتوانند خوش بدرخشند. با تمام این اوصاف و شرایط کنونی فوتبال ایران و جهان باید گفت خوشبختانه ورزش کشورمان مخصوصا در حوزه فوتبال پتانسیل پرورش و معرفی استعدادهای فراوانی را به جامعه جهانی دارد و در صورت برنامه ریزی مناسب و حمایت از باشگاه ها و بازیکنان می توانیم امثال طارمی و آزمون را به سطح اول فوتبال جهان معرفی کنیم. گرچه متاسفانه برخلاف سایر کشورهای جهان که به ورزش پایه اهمیت فراوانی داده می شود، در کشور ما این اصل و مهم مورد توجه قرار نمی گیرد. اما باید گفت استعدادهای ورزش ما زمانی شکوفا خواهند شد که رسیدگی و بررسی ورزش پایه مخصوصا فوتبال به عنوان یک اصل در دستور کار و برنامه مسئولین قرار گیرد. گرچه نباید از رسیدگی به این امر در ورزش والیبال غافل شد و لژیونرهای والیبال کنونی ما همان بازیکنانی هستند که از رده های پایهچه در باشگاه و چه در تیم ملی کنار هم بوده اند و حالا در سطح اول والیبال جهان خوش می درخشند. لذا امید است چنین شرایطی در ورزش محبوب فوتبال در کشورمان نیز پدید آید و در آینده نزدیک شاهد معرفی و درخشش استعدادهای بیشتری در سطح اول فوتبال جهان باشیم.

گزارش از محمدرضا طارمی

223367

مطالب مرتبط