مدیرکل بهزیستی استان البرز مطرح کرد:

بهره مندی هزار و ۳۲۰ معلول در البرز از تسهیلات اشتغالزایی / سه هزار و ۲۶۰ نفر سالمند، معلول و بیمار روانی مزمن، شرایط لازم را برای حضور در خانواده ندارند

اسدالله حیدری گفت: در سالجاری یک هزار و ۳۲۰ معلول در البرز از تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ ۵۸۰ میلیارد از طریق معرفی به بانکهای عامل بهره مند شدند و همچنین سه هزار و ۲۶۰ نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، شرایط لازم برای حضور در خانواده ندارند و در ۵۳ مرکز از مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون از البرز، اسداله حیدری امروز 13 آذرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی معلول، خاطرنشان کرد: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۲۳۲ روستای استان البرز به منظور دسترسی معلولان به خدمات توانبخشی و حمایتی به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد پنج صندوق خرد محلی برای افراد دارای معلولیت در پنج شهرستان تابعه استان البرز توسط موسسات مجری برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به تعداد ۲۷۹ نفر کمک هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شده است، گفت: کمک هزینه درمان و تغذیه به ۸۱ نفر از روستاییان پرداخت شده و برای درمان و توانبخشی افراد مبتلا به متابولیک به تعداد ۸۱ نفر مبلغ ۵۵۰ میلیون ریال و هزینه کمک موردی به تعداد یک هزار و ۱۳۸ نفر به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است؛ همچنین کمک هزینه مناسب سازی منزل به مبلغ ۵۳۰ میلیون ریال و دریافت پلاک ویژه خودرو افراد دارای معلولیت برای ۹ نفر از دیگر خدمات ارائه شده به معلولان بوده است.

وی با اشاره بر اینکه سال گذشته غربالگری شنوایی نوزادان برای ۳۹ هزار و ۲۲۴ نفر انجام شده است، گفت: برای افرادی که نیاز به بررسی های تخصصی تر داشتند و مشکوک به اشکال شنوایی بودند اقدامات لازم انجام شده است و لازم به ذکر است، ۳۹ نوزاد با مشکل شنوایی تشخیص داده شد تا از خدمات کمک شنیداری بهره مند شده و مداخلات تخصصی لازم برای آنها انجام شد.

حیدری ادامه داد: در پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) نیز سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۹۸۲ کودک ۳ تا ۶ سال برای پیشگیری از معلولیت بینایی مورد بررسی و غربالگری قرار گرفتند که در نتیجه ۵۴۶ کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده و اقدامات درمانی برای آنها انجام شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه در بحث غربالگری ژنتیک در یک مرکز دولتی و پنج مرکز غیر دولتی در سطح استان مشاوره ژنتیک صورت می پذیرد، اضافه کرد: در طرح شناسایی اقدامات ژنتیکی در خانواده های دارای معلولیت که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، تعداد ۵۵ خانواده دارای سه و یا چهار معلول از خدمات مشاوره ژنتیک رایگان استفاده کرده اند.

وی به آمار افراد تحت مشاوره ژنتیک اشاره داشت و افزود: سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ نفر و از ابتدای سال جاری تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ نفر مشاوره ژنتیک شده اند که از این تعداد ۳۱۷ خانوار از یارانه مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات پر هزینه ژنتیک استفاده کردند و همچنین برای خانواده های دارای ۲ عضو معلول یا بیشتر تا پایان سال ۱۴۰۰ مشاوره ژنتیک و آزمایشات ژنتیک بصورت رایگان می باشد.

حیدری عنوان کرد: از ابتدای نهضت مسکن تاکنون تعداد کل متقاضیان مسکن معلولان استان به پنج هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است که تاکنون سه هزار و ۱۳۶ واحد مسکونی احداث و واگذار شده است و تعداد ۲ هزار و ۴۴ مسکن نیز در دست احداث است که به زودی ۴۷ واحد مسکونی دیگر به معلولان واگذار می شود

این مسئول با بیان اینکه در سالجاری یک هزار و ۳۲۰ معلول در البرز از تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بند « ب » تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری از طریق معرفی به بانکهای عامل بهره مند شدند، گفت: ۷۵۰ نفر دیگر به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از معلولان دارای بازتوانی و یا اعضای خانواده معلولین غیرقابل بازتوان جهت دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.


وی اظهار کرد: بعد از تصویب لایحه دولت در ارتباط با قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه‌ها تلاش شد آیین ‌نامه مربوطه در هیأت وزیران مصوب و اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

حیدری اشاره ای به تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح استانی داشت و ادامه داد: قرنطینه و انجام پروتکل بهداشتی در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا از افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی از اقدامات اداره کل بهزیستی البرز در شیوع کرونا بود.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا برای سه هزار و ۲۶۰ نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی انجام گرفته است و سامانه هوشمند نظارت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور به شماره ۱۴۸۲ راه اندازی شده است که البرزی ها می توانند به عنوان ناظر بر عملکرد مراکز تحت پوشش بهزیستی باشند و عملکرد بخش‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند.

حیدری یادآوری کرد: سه هزار و ۲۶۰ نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن شرایط لازم برای حضور در خانواده را ندارند و در ۵۳ مرکز از مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند که برای هر یک از این افراد ماهانه، به حساب مراکز خیریه نگهداری غیردولتی یارانه واریز می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پایان اشاره ای به آمار ارائه خدمات در منزل برای سالمندان، معلولان ذهنی و جسمی و ضایعه نخاعی داشت و گفت: این اقدامات در شش مرکز برای ۳۹۰ نفر در حال انجام می باشد که این مهم، از دیگر اقداماتی است که بهزیستی استان در حوزه سالمندان و معلولان انجام داده است.

فرناز فتحی خبرنگار البرز

222770