فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان سمنان:

۶ حفار غیر مجاز در آرادان و مهدیشهر دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با تلاش ماموران پلیس، ۶ حفار غیرمجاز آثار تاریخی و اشیای عتیقه در آرادان و مهدی‌شهر دستگیر شدند.

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، سرهنگ ابوالقاسم غلامی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۶ حفار غیرمجاز آثار تاریخی و اشیای عتیقه در آرادان و مهدی‌شهر دستگیر شدند.

غلامی افزود: پنج حفار غیر مجاز در حال حفاری در اطراف یکی از تپه‌های تاریخی آرادان دستگیر شدند.

وی گفت: این افراد با هدف به دست آوردن اشیای تاریخی از چاهی با بیش از ۲۰ متر عمق به حفاری غیرمجاز اقدام کرده بودند که دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هم چنین از دستگیری یک حفار غیرمجاز در مهدی‌شهر خبر داد و افزود: این فرد به همراه چهار نفر همدست در مناطقی از شهرستان مهدی‌شهر در حال حفاری بودند که پس از شناسایی دستگیر شدند.

به گفته وی، بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

دوست‌داران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

منبع: صدا و سیما

222708