در صفحات مجازی هنرمندان چه خبر است؟

واکنش بازیگران سینما به درگذشت چنگیز جلیلوند +عکس

چنگیز جلیلوند صداپیشه و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روز گذشته یکشنبه 2 آذر ۱۳۹۹ در سن 80 سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بقیه الله به دیار باقی شتافت، وی سابقه صداپیشگی هنرمندان شاخصی همچون «مارلون براندو»، «پل نیومن»، «جیمز استوارت»، «برت لنکستر»، جان وین»، «آنتونی کوئین»، «کلینت ایستوود»، «کوین اسپیسی»، «رابرت دنیرو»، «لیام نیسون» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

سایت خبری پرسون - به مناسبت درگذشت چنگیز جلیلوند، صداپیشه و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، هنرمندان و همکاران وی به انتشار پیام های تسلیتی در صفحات مجازی خود پرداختند و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند، به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری پرسون به بررسی صفحات مجازی تعدادی از این هنرمندان از قبیل : پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مهتاب کرامتی، نیوشا ضیغمی و مریم امیر جلالی پرداخته که در ادامه خواهید خواند.

این بازیگر و صداپیشه فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ ۶ آبان ۱۳۱۷ در شهر شیراز چشم به جهان گشود، پدرش مهندس راه بود و به عنوان مترجم مهندسان روسی فعالیت می‌کرد و پس از چند سال برای ماموریت پدرش به همراه خانواده به تهران نقل مکان کردند.

وی فعالیت هنری خود را در سال 1336 و با ایفای یک نقش کوچک در فیلم «آرشین مالالا» به پیشنهاد صمد صباحی آغاز کرد و پس از آن به همراه ابوالحسن تهامی به فعالیت در تئاتر پرداخت، این هنرمند فقید ایرانی پس از انقلاب در سال 1357، به مدت بیست سال از عرصه هنر دور بود و در کشور آمریکا زندگی می کرد، اما در سال 1377 به میهن بازگشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت و در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز به ایفای نقش پرداخت.

چنگیز جلیلوند در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری خود در بیش از صد فیلم سینمایی همچون «زنده باد زاپاتا»، «اتوبوسی به نام هوس»، «دزیره»، «در بارانداز»، «کنتسی از هنگ کنگ»، «میسوری از هم می‌پاشد»، «گربه روی شیروانی داغ»، «بیلیارد باز»، «طناب»، «شمال از شمال غربی»، «رابین هود»، «نابخشوده»، «سلیمان و ملکه سبا»، «لوک خوش دست»، «هفت عروس برای هفت برادر»، «ماتریکس» و ... صداپیشه و مدیر دوبلاژ بوده است و مشهورترین گویندگی‌هایش در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، جیمز استوارت، ریچارد برتون، جان وین، یول براینر، کلینت ایستوود، آنتونی کوئین، کوین اسپیسی، رابرت دنیرو، لیام نیسون، دین مارتین، هریسون فورد و در فیلم‌های سینمایی ایرانی به‌جای محمدعلی فردین، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری، سعید راد بوده است.

۱- پرویز پرستویی
پرویز پرستویی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که چندی پیش سریال «همگناهان» به کارگردانی مصطفی کیایی را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش داشت، با انتشار ویدئویی از پشت صحنه دوبله چنگیز جلیلوند، به درگذشت این هنرمند سرشناس واکنش نشان داد و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی نمود، وی در متن این پست نوشته است :

«چنگیز جلیلوند
صدای ماندگار
انسان شریف و دوست داشتنی هم رفت
لعنت برکرونا
هرچه درباره این آقای باشخصیت و هنرمند،جنتلمن بخوام بگم کم گفتم
چرا که از نزدیک این بزرگوار و میشناختم
چندین بار در دوبله افتخار همکاری باهاشون داشتم
تسلیت به خانواده اش
تسلیت به همکارانش
الحق که صدای ماندگار بود و هست و خواهد بود
بیش از نیم قرن به جای بزرگترین هنرپیشه های ایران و جهان
صحبت کرد
روحت شاد ویادت گرامی»

2- رضا کیانیان
رضا کیانیان بازیگر 69 ساله سینما و تلویزیون که چندی پیش در فیلم سینمایی «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی زاده جلوی دوربین رفته بود، با انتشار تصویری از متفاوت از چنگیز جلیلوند در کنار شخصیت هایی که وی آن ها را دوبله کرده است، نسبت به درگذشت این هنرمند سرشناس سینما واکنش نشان داد و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی نمود، وی در متن این پست نوشته است :
«چنگیز جلیلوند هم رفت .. او از پیشکسوتان و از افتخار آفرینان دوبله ایران بود. در عصر طلایی دوبله، چند نفر نامشان همیشه می درخشید.
و با صدای بی مثال شان به جای بازیگران بزرگی حرف می زدند. و گاه آنقدر به صدای اصلی آن بازیگر خارجی نزدیک می شدند که حیرت میافریدند.
و آنچنان به نقش های بازیگران ایرانی هم عصر خودشان شخصیت می دادند که دیگر نمی توانستیم آن نقش را با صدای دیگری تصور کنیم حتی با صدای اصلی خود بازیگرش. یکی از آنان چنگیز جلیلوند بود. آن سال ها ی طلایی دوبلاژ دوبله ایران از مطرح ترین دوبله های جهان سینما بود.
هنر _ صنعت دوبلاژ ایران بدون نام آقای جلیلوند قابل تصور نیست.
گذشته از تمام هنر و تسلطش به دوبلاژ انسان شریف و با مرامی بود. در زندگی اجتماعی هیچ کس را نمیابی که از او دلخور بوده باشد. همه دوستش داشتند.
روحش شاد و یادش گرامی ست»

3- مهتاب کرامتی
مهتاب کرامتی بازیگر 50 ساله سینما و تلویزیون که این روزها کمی از عرصه بازیگری فاصله گرفته و به فعالیت های خیرخواهانه می پردازد و آخرین حضورش در سینما مربوط به فیلم «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی بوده است، با انتشار تصویری از چنگیز جلیلوند، نسبت به درگذشت این هنرمند نام آشنا سینما واکنش نشان داد و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی نمود، وی در متن این پست نوشته است :

«چی باید گفت ... خیلی تلخه این رفتن ها ....
چنگیز جلیلوند دارفانی را وداع گفت
چنگیز جلیلوند، از حدود یک ماه پیش به کرونا مبتلا شد و از روز پنجشنبه -۲۹ آبان ماه- به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شد.
این هنرمند محبوب و پیشکسوت در نهایت امروز -یکشنبه ۲ آذرماه- پس از جدال با ویروس منحوس کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مشهورترین گویندگی‌های این هنرمند در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و ... بوده است.»

4- نیوشا ضیغمی
نیوشا ضیغمی بازیگر جوان و پرکار سینما و تلویزیون که چندی پیش فیلم سینمایی «زنها فرشته اند2» به کارگردانی آرش معیریان را در سینماها در حال اکران داشت، با انتشار تصویری از چنگیز جلیلوند، نسبت به درگذشت این صداپیشه مشهور سینما واکنش نشان داد و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی نمود، وی در متن این پست نوشته است :

«تنها صداست که میماند
استاد چنگیز جلیلوند پر کشید و‌آسمانی شد
صدای مخملی و بی همتای او به شخصیتهای سینمایی چنان هویتی بخشید که گویی قبل تر وجود نداشتند
صلابت و تاثیر گذاری صدایش تکرار نشدنی
و جاودانه است
روحش شاد»

5- مریم امیر جلالی
مریم امیر جلالی بازیگر 73 ساله سینما و تلویزیون که این روزها بسیار کم کار شده است و در فضای مجازی بیشتر حضور دارد، با انتشار تصویری از چنگیز جلیلوند، نسبت به درگذشت این هنرمند مشهور سینما واکنش نشان داد و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی نمود، وی در متن این پست نوشته است :

«صدای ماندگارمون برای‌همیشه خاموش شد تسلیت به خانواده محترمشان وجامعه هنری لعنت به این‌ پاییز بد خاطره»

221355

مطالب مرتبط