رایزن حقوقی ایران در لاهه در گفتگو با پرسون:

ترک برداشتن سنگ بنای دموکراسی آمریکا

سنگ بنای اصلی دموکراسی آمریکایی که خودشان مدعی هستند دموکراسی الگو و نمونه در دنیا است در این انتخابات ترک برداشت. در سال 2016 که ترامپ انتخاب شد، همین انتخابات، همین مردم و همین الکترال کالج بود و حالا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند بازی را بهم زده است و این نشان می‌دهد که این قانون اساسی و ساختار مبتنی بر قرارداد اجتماعی ترک برداشته است.

علی فهیم دانش کارشناس بین‌الملل و رایزن حقوقی ایران در لاهه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ادعای ترامپ مبنی بر فروپاشی قانون اساسی آمریکا بیان کرد: در ایالات متحد آمریکا قانون اساسی بر بستر قرارداد اجتماعی نهاده شده است. در این قرارداد اجتماعی که متأثر از اندیشه‌های جان لاک و هاپز است، دولت برای تأمین امنیت مردم، آزادی‌ها را محدود می‌کند و برای تأمین آزادی و تأمین رفاه مردم یک تدابیری را اتخاذ می‌کند.

فهیم دانش اظهار داشت: سنگ بنای اصلی دموکراسی آمریکایی که خودشان مدعی هستند دموکراسی الگو و نمونه در دنیا است در این انتخابات ترک برداشت. در هیچ جای دنیا نمی‌بیند که رئیس جمهور فعلی ادعا کند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. رئیس جمهوری که مشروعیت خود را از قانون اساسی همین کشور گرفته است.

وی ادامه داد: در سال 2016 که ترامپ انتخاب شد، همین انتخابات، همین مردم و همین الکترال کالج بود و حالا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند بازی را بهم زده است و این نشان می‌دهد که این قانون اساسی و ساختار مبتنی بر قرارداد اجتماعی ترک برداشته است.

این کارشناس بین‌الملل و رایزن حقوقی ایران در لاهه افزود: این نشان می‌دهد دموکراسی آمریکایی که ادعا می‌کنند بهترین الگوی دموکراسی برای دنیاست یک دروغ است و برای بقیه دنیا نسخه می‌نویسند و مدعی هستند که در دنیا شماره یک هستند ولی قانون اساسی آمریکا در این انتخابات نشان داد که ناکارآمد است.

علی فهیم دانش با اشاره به این‌که آمریکا زمانی قدرت برتر بود و در حال حاضر یک هژمون رو به افول است، گفت: افول آمریکا را در انتخابات 2020، شکاف عمیق اجتماعی ایجاد شده بعد از مرگ جان فلوید و در بحث مدیریت بحران کرونا می‌توان دید.

وی در خصوص شکل‌گیری جنگ داخلی در آمریکا تصریح کرد: جنگ داخلی یک موضوع مهم است و نکته جالب این است که ترامپ ادعا می‌کند در انتخابات تقلب صورت گرفته است ولی شکایت خود را به دادگاه حقوقی می‌برد. در طرف دیگر دموکرات‌ها کمپین گذاشته‌اند که ما در جنگ حقوقی گیر کرده‌ایم و از مردم می‌خواهند به کمک آن‌ها بیایند یعنی هم رئیس جمهور فعلی و هم طرف مقابل او به قانون متمسک شده‌اند و این قانون‌مداری موضوع جالبی است.

فهیم دانش در ادامه افزود: در مقابل داشتن اسلحه در آمریکا آزاد است و به گفته ترامپ طرفدارانش اسلحه دارند و آماده جنگ هستند و این افراطی گرایی یک خطر مهمی در ایالات متحده امریکا است. افراطی گرایی تهدید اول امنیتی ایالات متحده آمریکا در داخل محسوب می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد باید دو وضعیت قانون‌مداری و افراطی گرایی را با هم دید و نباید در بخشی بخشی نگاه نکرد.

این کارشناس بین‌الملل و رایزن حقوقی ایران در لاهه بیان کرد: نکته مهم این است که وضعیت فعلی آمریکا نشان داد که ایالات متحده آمریکا مبتلا به افول و در مواجهه با افول است و بازی را باید عوض کند.

علی فهیم دانش در پایان اشاره کرد: به نظر من با یک زمین بازی جدید هم در خود آمریکا و هم در دنیا مواجه هستیم. آمریکایی‌ها با یک دکور جدید به دنبال مطالبه منافع خود از دنیا هستند. در حقیقت آمریکا همان قلدر محله است ولی با یک لباس جدید.

221167