حال وخیم دوبلور مشهور به دلیل ابتلا به کرونا

چنگیز جلیلوند دوبلور باسابقه کشورمان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شد.

به گزارش پرسون، چنگیز جلیلوند دوبلور باسابقه و بازیگر سینما و تلویزیون به کرونا ویروس مبتلا شد. این پیشکسوت عرصه هنر از یک ماه پیش درگیر ویروس کووید ۱۹ شده، از روز پنجشنبه ۲۹ آبان به دلیل شرایط نامناسب ریوی، در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری شده است.

جلیلوند زادهٔ ۶ آبان ۱۳۱۹ در شیراز دوبلور، مدیر دوبلاژ و هنرپیشهٔ ایرانی است. او در بیشتر فیلم های محمد علی فردین، به جای او صداپیشگی کرده است.

او فعالیت هنری اش را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد.

پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بی نظیر کاری پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام چنگیز جلیلوند به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت. وی در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده است.

صدای چنگیز جلیلوند قابلیت گویندگی به جای شخصیت های نقش اول با صلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده است. چنگیز جلیلوند در گویندگی هایش قابلیت تیپ سازی را دارد و می تواند صداهای مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف شد.

از چنگیز جلیلوند در مقاله ای معتبر در سال ۱۳۵۷ به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده است. وی با تیپ سازی خلاقانهٔ خود گویندهٔ اصلی نقش های مارلون براندو بود.

مشهورترین گویندگی هایش در فیلم های سینمایی خارجی به جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین، و… در فیلم های سینمایی ایرانی به جای محمدعلی فردین، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری، سعید راد و… بوده است.

پرسون برای این هنرمند قدیمی و پیشکسوت آرزوی بهبودی و تندرستی دارد.

221095

مطالب مرتبط