اعتماد در جامعه رنگ باخته است

یادداشت/ اعتماد یکی از محورهای اساسی رابطه سالم در جامعه خصوصا جامعه دینی محسوب می‌شود. اخلاقی نیکو و پسندیده که در نتیجه رفتارهای سالم و عاری از نیرنگ بین دو نفر شکل می‌گیرد و آنقدر حائز اهمیت بوده و هست که در گذشته‌های نه چندان دور، بنای آن بر روی یک تار سبیل هم استحکام داشت.

سایت خبری پرسون- فردی که تار سبیل‌اش را به گروگان می‌گذاشت و بر اساس جوانمردی و تعصب به حرفش پایبند بود اعتماد را در جامعه رنگ می‌بخشید.

با گذشت زمان قوانین اجتماعی نانوشته مکتوب شدند و جرائم متعددی برای سهل‌انگاری، کلاه‌برداری، خیانت در امانت و سایر جرائم در قانون تعیین شد. اما چرا با وجود این همه قوانین سخت‌گیرانه بسیاری از مواردی را می‌شنویم که از سوء استفاده از اعتماد حکایت دارد.

در هر گوشه و کنار شهر که می‌نگری فردی قربانی اعتماد فرد یا گروهی دیگر شده و به حدی اعتماد در جامعه رنگ و رو باخته است که با همان فریاد بی‌رنگ حکایت از فروپاشی و تزلزل اخلاق انسانی جامعه می‌کند.

جامعه‌ای که فرد عنصر اصلی آن است را چه شده که هریک به نوعی در برداشتن کلاه دیگری پیشی گرفته است. شاید پُر و خالی شدن راهروهای دادگاه‌ها حکایت از اعتماد از دست رفته و فروپاشی اخلاق و منش انسانی است که در غالب بزه‌کاری‌های مختلف معرفی می‌گردد.

در کنار این انحطاط اخلاقی قوه قضائیه تنها امید فریب‌خوردگان و مرجعی رسمی و مورد اعتماد برای رسیدگی به شکایات و نقطه عطفی در دل و احساس جریحه دار شده‌ی فریب‌خورده است که در کنار این عرصه، نیاز به وکیل و استفاده از تخصص و آگاهی وی با وجود هزینه بر بودن راهی برای کمک به احقاق حق محسوب می‌گردد.

در این بین استفاده از وکیل کارآزموده و ماهر امتیازی است که در موفقیت پرونده شاکی نقش اساسی دارد. اما با کمال تاسف گاهی مشاهده می‌شود در گوشه و کنار شهر، کارآموزان دوره وکالت با کرایه اتاقی در دفتر یک وکیل مشهور و جازدن خود به عنوان وکیل پایه یک، از اعتماد و اطلاعات کم افراد سوء استفاده می‌کنند و با دانستن اندکی اطلاعات حقوقی با بستن قراردادی در ابتدای کار حق را به ناحق از آن خود می‌کند.

در جامعه‌ای که اسلام محور آن و عدالت محوری موتور محرک جاری شدن احکام اسلامی است این دردی است که بر شانه‌های افرادی که با سادگی و اعتماد در تله‌ی بی‌اعتمادی گرفتار شده‌اند سنگینی دوچندان ایجاد می‌کند.

نوا نیکو _ استان فارس

210620