گلایه وزیر میراث فرهنگی از تعطیلی کرونایی موزه و ابنیه تاریخی؛

اجازه ساخت و ساز در حریم چغازنبیل را نمی‌دهیم

مونسان از تعطیلی موزه‌ها و بناهای تاریخی به دلیل شیوع کرونا انتقاد کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر، درباره اهمیت توجه به ایجاد نشاط اجتماعی در دوران کرونا و تلاش وزارتخانه متبوع خود در این زمینه گفت: وزارت میراث فرهنگی طرح سفر‌های هوشمند و ایمن در دوران کرونا را پیشنهاد داده است. نظر ما برپایی تور‌های سازمان یافته، گردشگری و کوچک چه در بعد سفر‌های داخلی و چه در بعد گردشگری خارجی است. با سفر هوشمند، هم نشاط اجتماعی مردم تأمین می‌شود و هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی زیر نظر ناظران وزارت بهداشت رعایت می‌شود.

وی درباره بودجه کم وزارتخانه میراث فرهنگی و سختی نگهداری از ابنیه تاریخی با آن اظهار کرد: بودجه وزارتخانه ما خیلی کم است؛ در سال ۹۹ بودجه ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که فقط ۱۸۰ میلیارد تومان آن برای نگهداری از آثار تاریخی کشور اختصاص داده شد که بسیار کم است و شاید به هر بنای مهم تاریخی و جهانی شده، ۵ میلیون تومان سالانه تعلق بگیرد.

مونسان ضمن گلایه از برخی تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: امسال می‌توانستیم ۲۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد از فروش بلیت در ابنیه تاریخی داشته باشیم که کرونا و تعطیلات آن اجازه نداد؛ البته از تعطیلی موزه‌ها به خاطر کرونا گلایه داریم، چون فاصله گذاری اجتماعی و ضوابط بهداشتی به خوبی رعایت می‌شد.

وزیر میراث فرهنگی درباره حاشیه ساز شدن ساخت و ساز در حریم جهانی چغازنبیل هم گفت: پایگاه جهانی چغازنبیل ثبت جهانی شده است و دیگر تنها به یک ملت تعلق ندارد بلکه یک بنای جهانی است؛ لذا هیچ کس حق ورود به حریم آن و ساخت و ساز در آنجا را ندارد. به تازگی اجرایی شدن طرح توسعه کارخانه قند در حوالی حریم این سایت جهانی خبرساز شد که ما با همه توان جلوی آن ایستاده ایم و حتماً مانع آن خواهیم شد.

مونسان در پایان درباره تلاش برای رونق بیشتر صنایع دستی و احیای هنرهای سنتی کشور گفت: هم در گردشگری و هم در صنایع دستی می‌توان با سرمایه کم اشتغال زایی بالا کرد. ما برای رونق صنایع دستی، طرح تجاری سازی و برندسازی صنایع دستی را اجرایی می‌کنیم که به احیای هنر‌های سنتی از بین رفته در سطح کشور و جهان می‌پردازد. به علاوه بسته‌بندی‌های متناسب با محصولات صنایع دستی ارائه می‌شود که در گذشته به این شکل نبود؛ در واقع می‌خواهیم صنایع دستی را کاربردی کنیم.

210072