آلن دلون ۸۵ ساله شد!

آلن دلون از جمله چهره‌های معروف سینمای فرانسه است که در دهه شصت و هفتاد میلادی شهرتی جهانی کسب کرد. نام او بیش از همه با فیلم‌های جنایی و دراماتیک پیوند خورده است. “آفتاب داغ”، “روکو و برادرانش”، “دسته سیسیلی‌ها”، “عقرب” و “آفتاب سرخ” از جمله فیلم‌های معروف او هستند. این “خلاف‌کار” خوش‌تیپ سینمای فرانسه روز ۸ نوامبر ۲۰۲۰ هشتاد و پنجمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد.

به گزارش پرسون؛ آلن دلون، هنرپیشه معروف فرانسوی، یکی از محبوب‌ترین ستارگان سینمای جهان در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی محسوب می‌شود. چهره او در ایران با صدای خسرو خسروشاهی در ذهن فیلم‌دوستان نقش بسته است.
آلن دلون کودکی شیرینی را تجربه نکرد. پدر و مادرش هنگامی که او نسبتا کوچک بود، از هم جدا شدند. سرپرستی او به زوجی دیگر محول شد و پس از مرگ آنان نیز آلن مجبور شد در یک مدرسه شبانه‌روزی رشد کند. معلمان او را شاگردی می‌دانستند که به سختی می‌توان او را آموزش داد و تربیت کرد.
در سال ۱۹۵۷بود که دلون نخستین قرارداد بازیگری خود را برای بازی در فیلمی سینمایی به امضا رساند و در فیلم Quand la femme s’en mèle نقش‌آفرینی کرد. درخشش آلن دلون در این فیلم سبب شد که توجه فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به او جلب شود و او نخستین گام‌ها را در راه ستاره شدن بردارد.
یک سال بعد آلن دلون با رومی اشنایدر، چهره‌ی زیبا و معصوم سینمای آلمان آشنا شد. این زوج در سال ۱۹۵۹ نامزدی خود را اعلام کردند. رابطه آنها یکی از سوژه‌های محبوب نشریات و رسانه‌ها بود؛ رابطه‌ای که در نهایت با تلخی و جدایی پایان یافت.
یکی از فیلم‌های معروفی که آلن دلون در آن بازیگری کرده، “پلنگ”، ساخته لوچینو ویسکونتی، سینماگر برجسته ایتالیایی است. در این فیلم ستارگانی چون کلودیا کاردیناله و برت لنکستر نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند. درخشش دلون در این فیلم به‌ یادماندنی سبب شد که او مورد تحسین منتقدان سینمایی قرار گیرد و نامزد دریافت جوایز متعددی شود.
نام آلن دلون بیش از همه با فیلم‌های جنایی و فیلم نوآر پیوند خورده است، از جمله با فیلم “سامورایی” به کارگردانی ژان پیر ملویل که در سال ۱۹۶۷ به نمایش درآمد. دلون در این اثر سینمایی در نقش قاتلی خونسرد ظاهر می‌شود که فقط به خاطر پول آدم می‌کشد.
آلن دلون در طول چندین دهه فعالیت هنری و سینمایی خود در بیش از ۸۰ اثر نقش‌آفرینی کرد. جایزه “سزار” (۱۹۸۵)، “بامبی” (۱۹۸۷)، خرس طلایی برلیناله (۱۹۹۵) و “دوربین طلایی” (۱۹۹۸) به پاس یک عمر فعالیت هنری ‌از افتخاراتی است که در کارنامه او به ثبت رسیده است.

منبع: دویچه وله

210027

مطالب مرتبط