کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفتگو با پرسون:

بهترین راه مهار قیمت ها کنترل چرخه تولید تا مصرف است

وزارت صمت به راحتی می‌تواند چرخه کالاهای اساسی را کنترل کند، حلقه‌های دلالی، چالش‌ها و روابط را شناسایی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت مستقیم داشته باشد. همیشه کمیابی و ارز، ریشه مشکلات نیست چرا که خیلی از کالاها، کالای داخلی هستند اما در چرخه تولید تا مصرف حلقه‌های دلالی آنقدر قیمت را تشدید می‌کنند که هم تولید‌کننده متضرر می‌شود و هم مصرف کننده.

سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفت‌وگو با پرسون، در خصوص افزایش قیمت اجناس عنوان کرد: در حال حاضر یکی از دوره‌های پرنوسان تورم ر‌ا پشت سر گذاشته‌ایم. تورم مهر ماه گذشته یکی از شدیدترین تورم‌های ماهیانه چند سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد: بخش عظیمی از تورم مربوط به تغییر قیمت خودرو بود که در مهرماه اتفاق افتاد و در آبان هم شرکت سایپا بعضی از خودروهای خود را حدود ۴۰ درصد گران کرده است.
وی در ادامه اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها آمار نقطه به نقطه و ماهیانه تورم کشور را از فرم معمول خود خارج کرده است ولی کالاهایی هم که اقشار عمومی استفاده می‌کنند مثل کالاهای لبنی، گوشتی و تخم مرغ در ماه های اخیر رشد مستمری داشته اند.
غیبی پور با تأکید بر اهمیت نظارت‌ها عنوان کرد: نظارت‌ها در کوتاه مدت می‌تواند چرخه تولید تا مصرف را کنترل کند. در این چرخه مشکلاتی وجود دارد و همیشه کمیابی و ارز، ریشه مشکلات نیست چرا که خیلی از کالاها، کالای داخلی هستند اما در چرخه تولید تا مصرف حلقه‌های دلالی آنقدر قیمت را تشدید می‌کنند که هم تولید‌کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شود.
وی اظهار داشت: وزارت صمت به راحتی می‌تواند چرخه کالاهای اساسی مثل مرغ گوشت و کالاهایی که مصرف عمومی بیش‌تری دارند را کنترل کند، حلقه‌های دلالی، چالش‌ها و روابط را شناسایی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت مستقیم داشته باشد.

سازمان های بازرسی و تعزیرات برای کنترل قیمت ها به موقع ورود کنند
وی گفت: بخشی از این نگرانی‌ها منطبق با تغییر ارز هستند یعنی وقتی که ارز دولتی به یک کالای پشتیبان داده می‌شود و سپس آن ارز قطع می‌شود این مسئله نیز بر قیمت کالاها اثر گذار است اما به این شدت نیست چون شدتی که الان در برخی از افزایش قیمت‌ها داریم منجر به این شد که خیلی از خانوارها سفره خود را تعدیل کنند و به خیلی از کالاها دسترسی نداشته باشند و در حقیقت قدرت خرید ندارند و اصطلاحاً کالا خارج از دسترس آن‌ها قرار گرفته است. بنابراین ضرورت دارد انعکاس کنترل و بازرسی ها به سفره مردم برسد.
وی با بیان این‌که بهترین راه مهار قیمت‌ها کارکرد بازار است اظهارداشت: کارکرد بازار این است که بازار شفاف شود و رابطه عرضه و تقاضا تنظیم شود ولی عوامل خارج از عرضه و تقاضا مانند تعطیلی کرونایی، شرایط تحریمی، سو استفاده دلال‌ها و ... نیز گرانی‌ها را تشدید می‌کند.
وی گفت: راه حل گذر از این مرحله این است که به چرخه تولید تا مصرف کالاها نظارت شود و سازمان‌های بازرسی و تعزیرات به طور جدی و سر بزنگاه وارد عمل شوند نه این‌که پس از تغییرات قیمت ورود کنند.
غیبی‌پور همچنین بیان کرد: کالاهایی مثل مرغ پیاز و سیب زمینی یک دوره عنکبوتی دارند یعنی یک دوره قیمت آنقدر زیاد می‌شود که همه به تولید این محصول روی می‌آورد و در فصل عرضه این محصول، آنقدر عرضه زیاد می‌شود که همه متضرر می‌شوند و کسی در مرحله بعد تولید نمی‌کند.
وی ادامه داد: نکته دیگر به رفتار خود مردم مربوط می‌شود به این صورت که وقتی تقاضای بازار و فشار به یک کالا زیاد شود و عرضه تعادل نداشته باشد این امر منجر به گرانی خواهد شد. در این شرایط مردم باید به صف‌های فروش هجوم نبرند.

209516