کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

دفاع فرانسه از آزادی بیان نوعی فریبکاری است

رفتار فرانسه در دفاع از آزادی بیان یک فریب کاری با هدف هژمونیک و سلطه بر کشورهاست. بنابراین ما باید بدانیم با دنیایی مواجه هستیم که در آن فریبکاران در قدرت هستند و نباید فریب این شعارها را بخوریم.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پرسون، در خصوص هتک حرمت فرانسه به پیامبر اسلام (ص) و واکنش جهان اسلام گفت: ابتدا بایستی انگیزه‌های برخی کشورهای اروپایی و در رأس آن‌ها فرانسه را از دامن زدن به موضوع اسلام هراسی مورد واکاوی قرار داد و بررسی کرد که مکرون با چه انگیزه‌هایی و با چه رویکرد و راهبردی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.
ظهره‌وند اظهار داشت: مسئله صرفاً تهدید مسلمانان مقیم اروپا و شهروندان فرانسوی نیست بلکه این مسئله هم یک راهبرد خطرناک در برخورد با مسلمانان اروپا و اسلام زدایی از سطح اروپاست و هم یک توطئه علیه جهان اسلام است.
وی ادامه داد: برخی کشورهای غربی خصوصاً فرانسه با همکاری صهیونیست‌ها و اسرائیل موضوع اسلام هراسی را در دستور کار قرار دادند یعنی گام نخست را در سطح اروپا دنبال می‌کنند و گام‌های بعدی متوجه جهان اسلام، غرب آسیا و کشورهای اسلامی است.
ظهره‌وند با بیان این‌که ملت‌های مسلمان با یک تهدید جهانی مواجه هستند عنوان کرد: تهدید جهانی را بایستی با یک اقدام جهانی و واکنش جهانی پاسخ داد و آن را در نطفه خفه کرد و این وظیفه همه کشورهای اسلامی، همه دولت‌های اسلامی و ملت‌های اسلامی است که در یک اقدام واحد به این تهدید واکنش مناسبی نشان دهند.
وی ادامه داد: این واکنش می‌تواند در حوزه‌های مختلف شکل گیرد از برخود دولت‌ها، فراخوان سفرا و کاهش سطح روابط تا ممنوع کردن کلیه کالاهای فرانسوی، چرا که ستون فقرات نظام سرمایه داری موضوع اقتصاد و پول است. اگر از اهرام تجارت به خوبی استفاده شود می‌توان به بازدارندگی لازم و همچنین واکنش مناسب دست پیدا کرد.

ظهره‌وند همچنین در خصوص رفتار خشونت آمیز فرانسه به عنوان مدافع آزادی بیان در مقابل اعتراضات مردمی گفت: شعارهایی نظیر پلورالیزم، تصامل و تصامح اجتماعی و روادارهای فرهنگی شعارهای انحرافی و فریب کاری هستند به این دلیل که وقتی مسئله هویت و منافع مطرح می‌شود، نشان داده می‌شود این اصول صرفاً کارکرد ابزاری دارند و به عنوان یک اصول پذیرفته شده نیستند. به عنوان مثال فرانسه برای زنانی که از برقع استفاده می‌کنند قانون مصوب کرده و عنوان کرده زنانی که برقع استفاده کنند باید ۱۵۰ یورو جریمه شوند و در برخی از کشورها تا ۲۵۰ یورو جریمه برای‌شان وضع کرده‌اند، مگر مسئله ی آزادی مطرح نیست پس معنی این جریمه‌ها چیست؟
وی ادامه داد: مسئله استفاده ابزاری از همان شعارهایی است که ادعا می‌کنند فراگیر است. در موضوع هولوکاست که نه یک موضوع عقیدتی است و نه یک موضوع مرتبط با جنبه‌های معرفت شناسی و صرفاً یک واقعه تاریخی است، اجازه واکاوی داده نمی‌شود.
ظهره‌وند در پایان گفت: همه این رفتارها یک فریب کاری با هدف هژمونیک و سلطه بر کشورهاست، بنابراین ما باید بدانیم با دنیایی مواجه هستیم که در آن فریبکاران در قدرت هستند و نباید فریب این شعارها را بخوریم.

209486