تجهیز مسیر کانال انتقال آب در اراضی زراعی عایشه ارسنجان

به گفته سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، از سال ۱۳۹۳ تا کنون، میزان ۱۲.۵ کیلومتر از مسیر اصلی کانال‌های انتقال آب اراضی زراعی عایشه با پوشش بتنی تجهیز گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون؛ به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، سید ناصر حسینی افزود: ۷۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی عایشه از سه رشته قنات عایشه، بُناب و کَتَک مشروب می‌گردند و بدلیل محدودیت آب هرساله حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی فوق کشت می‌گردد و مابقی بصورت آیش باقی می‌ماند.
وی با بیان این مطلب که هنوز ۳ کیلومتر دیگر از پوشش کانال باقیمانده و نیاز به تامین اعتبار دارد، اظهار کرد: از مزایای کانال‌های بتنی، جلوگیری از نفوذ آب به خاک و انتقال آب با تلفات خیلی‌کم، افزایش ظرفیت انتقال کانال‌ بتنی نسبت به کانال خاکی، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، کوچک شدن سطح مقطع کانال و در نتیجه تبخیر کم‌آب و سرعت بیشتر آب نسبت به کانال‌های خاکی می‌توان اشاره کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: از معایب کانال‌های خاکی، هدر رفت ۳۰ الی ۷۰ درصدی آب در طول مسیر انتقال کانال خاکی، فرسایش دیواره کانال‌های خاکی و نیاز به رسیدگی و ترمیم بصورت متناوب، هدر رفت حجم زیادی از آب در حال جریان، بدلیل وجود علفهای هرز نام برد.

208313