روانشناس بالینی در حوزه مشاوره خانواده و زوجین:

معیارهای غربی الگوی مناسبی برای ازدواج جوانان جامعه ما نیست

روانشناس بالینی در حوزه مشاوره خانواده و زوجین گفت: تفاوت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اعتقادات و آداب و رسوم کشور ما در قیاس با غرب نشان دهنده بارز این موضوع است که معیارهای غربی، الگوهای مناسبی برای جامعه ما در زمینه ازدواج جوانان نیست.

کرمانشاه- پرسون؛ مریم عباسی، روانشناس بالینی درحوزه مشاوره خانواده و زوجین در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خانواده ها طبق رسوم گذشته ما ایرانی ها در پیدا کردن گزینه مناسب و معرفی مورد برای ازدواج پسرها نقش مهمی را ایفا می کنند و می تواند یکی از راههای یافتن همسر باشد.

عباسی افزود: البته با شناخت کافی بعد از معرفی خانواده، و نقشی که خانواده ها در این بین بایستی داشته باشند با توجه به شرایط و خواسته فرزندشان و مناسب با فرهنگ، موقعیت و موارد دیگر که در بحث ازدواج اهمیت دارند باید معارفه ابتدایی را داشته باشند و برای شناخت به فرزندانشان اجازه معاشرت و آشنایی بدهند.

روانشناس بالینی در حوزه مشاوره خانواده و زوجین گفت: تفاوت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اعتقادات و آداب و رسوم کشور ما در قیاس با غرب نشان دهنده بارز این موضوع است که معیارهای غربی، الگوهای مناسبی برای جامعه ما در زمینه ازدواج جوانان نیست.

وی افزود: زمانیکه ما برای ازدواج دو نفر از تشابه فرهنگی خانواده سخن می گوییم بنابراین الگو برداری از جامعه غربی کاملا در تناقض با این مسئله است.

عباسی ادامه داد: داشتن جامعه ای سالم یک تعریف کلی است و مستلزم داشتن شرایط و بستری مناسب جهت پیشرفت، سلامت فکری، الگو سازی مناسب و... است، در نتیجه در این موضوع مورد بحث در ازدواج های موفق می باشد و برای فراهم سازی این بستر فعالیتهای فرهنگی، اقدامات سیاسی و اجتماعی در حوزه های مختلف و مرتبط را می طلبد.

مریم عباسی، روانشناس بالینی درحوزه مشاوره خانواده و زوجین خاطر نشان کرد: تقریبا باید به این سوال در زمینه افسردگی که مثل بیماریهای واگیر و مسری در حال سرایت و شیوع زیادی است پاسخ مثبت داد البته خودکشی در افسردگی های شدید در واقع نمایان می شود.

عباسی افزود: متاسفانه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و درگیریهای مردم جامعه و نرسیدن به خواسته هایشان این مسئله درجامعه ی ایرانی کاملا قابل توجه و چشمگیر می باشد.

وی همچنین ادامه داد: ناشاد بودن مردم جامعه، پرخاشگری و نا امیدی، بی هدف بودن، پریشانی و... همه نشانگر این موضوع می باشد.

عباسی گفت: طلاق عاطفی در واقع بین زوجینی که در کنار هم زندگی می کنند اما جدایی و گسستگی عاطفی و صمیمیت بین آنها اتفاق افتاده است و با وجود زندگی زیر یک سقف فقط همدیگر را تحمل می کنند؛ این جدایی ها ریشه بی محبتی، بی توجهی، عدم وجود گفتگوی موثر صمیمانه، عدم وجود رضایت زناشویی و جنسی و... می باشد که کم کم بوجود می آید و منجر به سرد شدن از همدیگر و ریشه در زندگی زوجین میدواند تا جایی که به طلاق عاطفی می انجامد.

روانشناس بالینی درحوزه مشاوره خانواده و زوجین گفت: هر چیزی برای حفاظت از سلامت، شادابی، و کیفیت نیاز به مراقبت و همراهی دارد.

عباسی اظهار داشت: زندگی زناشویی یک رابطه ی دو طرفه ای است که دائما نیاز به مراقبت و محافظت دارد و همچنین آگاهی از چگونگی مراقبت؛ بنابراین با توجه به یک رابطه از طرف هر یک از زوجین برای بهبود و افزایش کیفیت رابطه و تلاش برای حفظ و نگهداری صمیمیت، عشق و همراهی می توان از سرد شدن رابطه زناشویی جلوگیری کرد و بلعکس با گذشت زمان بر احساس آرامش و دلبستگی افزود.

دریابار- استان کرمانشاه

208160