قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت به کجا رسید؟

رییس کمیته خودرو مجلس گفت: در حال حاضر بازار با ثباتی نداریم و به همین دلیل حاشیه بازار باثباتی هم نداریم از این رو قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار درست و منطقی نیست.

به گزارش پرسون، روح‌الله ایزدخواه، رییس کمیته خودرو مجلس، در مورد جلسه اخیر نمایندگان مجلس با وزارت صمت و خودروسازان درباره بازار خودرو و اینکه آیا تصمیمی مبنی بر واگذاری مسئولیت قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اتخاذ شده یا نه، اظهار داشت: چند روز قبل در جلسه‌ای با حضور معاون امور صنایع وزارت صمت، نمایندگان مجلس و خودروسازان توافق شد که در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع، و تا زمانی که طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو (عرضه خودرو در بورس) نهایی شود، مکانیزم قیمت گذاری اصلاح شد و بر اساس فرمول هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود؛ البته مقرر شد وزیر صمت برای این کار از طریق شورای هماهنگی سران قوا مصوبه بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوال که «آیا در جلسه مذکور پیشنهادی مبنی بر اینکه قیمت فروش خودروسازان، ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار تعیین شود، مطرح شد؟» توضیح داد: این پیشنهاد وزارت صمت بود و نظر ما نبود؛ در جلسه نیز ما با آن مخالفت کردیم چرا که قیمت‌های حاشیه بازار نمی‌تواند مبنای عمل خودروسازان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار با ثباتی نداریم و به همین دلیل حاشیه بازار باثباتی هم نداریم از این رو قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار درست و منطقی نیست.

ایزدخواه با اشاره به زیان خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت، تصریح کرد: اگر فرمول قیمت‌گذاری را اصلاح و مبنای عمل را فرمول سازمان حمایت قرار دهیم و قیمت گذاری براساس اسناد حسابرسی شده خودروسازان انجام شود، قیمت‌ها برای خودروسازان بهتر می‌شود.

رئیس کمیته خودرو مجلس افزود: در حال حاضر قیمت دستوری شورای رقابت کمتر از قیمت تمام شده خودرو است اما زمانی که قیمت بر اساس فرمول سازمان حمایت تعیین شود، اسناد حسابرسی شده، هزینه‌های تمام شده و سود مصوب ملاک قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری از این حالت دستوری خارج می‌شود.

منبع: مهر

207864

سازمان آگهی های پرسون