پرسون گزارش می‌‌دهد؛

میانجی گری میان آذربایجان و ارمنستان بی فایده است

آذربایجان با درآمدهای نفتی که طی سال های اخیر به دست آورده توانسته ارتش قدرتمندی را تشکیل دهد و امیدوار است با کمک این ارتش قره باغ را بازپس بگیرد.

به گزارش پرسون، در زمان تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، منطقه قره باغ به عنوان بخشی از آذربایجان از شوروی جدا شد. اما این منطقه مورد تصرف ارمنستان قرار گرفت و اعلام خودمختاری کرد از همان زمان درگیری‌های نظامی میان این دو کشور در قره باغ آغاز شد.

این خودمختاری مورد قبول جامعه بین المللی قرار نگرفت و در سال ۹۴ با گفت‌وگوهایی که میان طرفین و با نظارت گروه مینسک یا همان سازمان همکاری و امنیت اروپا صورت گرفت در نهایت آتش بس اعلام شد. این آتش بس در این سال‌ها به صورت کامل رعایت نشد و شاهد درگیری‌هایی میان این دو در طول این سال ها بوده ایم به طوری که 6 مهرماه درگیری‌ها در این منطقه مجددا آغاز گشت.

اکثریت جمعیت قره باغ در اختیار ارامنه است و از سوی دیگر منطقه بخشی از خاک آذربایجان محسوب می‌شود و اقدام و تلاش‌های بین‌المللی هم عموما بی نتیجه مانده و ارمنستان نمی خواهد این منطقه را پس دهد و آذربایجان نیز ادامه این وضعیت را نمی‌پذیرد. مذاکرات بین المللی و میانجی‌گری جهانی با کمک سازمان‌ها و نهادهای بین المللی برای یافتن راه حل پیگیری شده ولی تاکنون بی نتیجه مانده است.

همکاری استراتژیک میان ارمنستان و روسیه

آذربایجان با درآمدهای نفتی که طی سال های اخیر به دست آورده توانسته ارتش قدرتمندی را تشکیل دهد و امیدوار است با کمک این ارتش قره باغ را بازپس بگیرد.

از آنطرف به نظر می رسد ارمنستان با روسیه هماهنگ شده باشد. چون ارمنستان با روسیه قرارداد همکاری استراتژیک دارد و در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و بر اساس آنچه دکترین امنیت ملی روسیه خوانده می شود هر نوع تهدید علیه روسیه و هم پیمانانش باعث می شود خود روسیه وارد عمل شود و حتی حق استفاده از سلاح را هم برای خود محفوظ می دارد.

به نظر کارشناسان، روسیه خواستار تداوم تنش در منطقه است تا از پیوستن ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ناتو جلوگیری کند. زیرا برای پیوستن به ناتو نباید کشوری با همسایگان درگیری داشته باشد و باید تمامیت ارضی داشته باشد.

ایران نیز به عنوان همسایه دیگر این دو کشورخواهان توقف درگیری‌ها می باشد و اعلام آمادگی برای میانجی گری کرده است. باید در نظر داشت تا زمانی که این دو به یک راه حل قطعی نرسند نقش میانجی مشکلی را حل نخواهد کرد.

در این میان ترکیه ضمن طرفداری از آذربایجان، اقدامات ارمنستان را محکوم کرد و با ذکر و تاکید عقب نشینی نیروهای ارمنستانی خواستار ترک منطقه توسط آنها گشت تا صلح به منظقه بازگردد.

هر دو کشور در صورت عقب نشینی با افکارعمومی در داخل مواجهه هستند زیرا مردم سال ها با جنگ، کشتار و هزینه اقتصادی در تنگنا هستند.

با این حال وزرات خارجه ارمنستان در جمعه گذشته از آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف برقراری آتش بس در قره باغ خبر داد.

رییس جمهور آذربایجان نیز اعلام کرد؛ در صورت عقب نشینی ارمنستان درگیری ها متوقف می‌شود. با توجه به مواضع دو طرف و شرایط منطقه به نظر کارشناسان بهترین راهکار برای حل این مناقشه تشکیل گروه بی طرف از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. استمرار مناقشه به ضرر تمام کشورهای منطقه است.

207250