دکتر فریبا خانی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

برای مراقبت از مادران باردار پرخطر چه باید کرد؟(بخش دوم)

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: بسیاری از این موارد با انجام مراقبت های ویژه بارداری قابل پیشگیری هستند. همه مادران باردار باید به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کنند و با مراجعه به این مراکز مراقبت های پیش بارداری، بارداری و پس از بارداری را انجام دهند و وضعیت سلامت خود و جنین را بررسی نمایند.

کرمانشاه- پرسون؛ دکتر فریبا خانی پویانی متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در بسیاری از مادران باردار به دلیل عدم مراجعه درست و به موقع به مراکز بهداشتی بارداری با عوارض بسیاری برای مادر و جنین همراه می باشد.

خانی پویانی افزود: تمام مواردی که دچار عوارض سنگین در بارداری شده اند، عمدتا مادرانی هستند که مراقبت های بارداری در آنها به طور کامل انجام نشده و در هفته ها روزهای پایانی شناسایی می شوند که گاها درصد بسیار اندکی از این موارد به نقص در مراجعه سیستم ارجاع مربوط می شود.

وی ادامه داد: عدم مراجعه و یا مراجعه دیر هنگام مادر باردار جهت انجام مراقبت های بارداری عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

خانی با بیان اینکه در برخی موارد عدم توجه به مراقبت های بارداری منجر به مرگ مادر شده است افزود: از جمله این موارد مادری بود که بدون آگاهی از داشتن از عارضه کبدی خود با بارداری دوقلو، به دلیل مراجعه دیر هنگام و عدم مراقبت های ویژه بارداری پس از تولد نوزادان خود به دلیل از دست دادن کبد فوت کرد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی ادامه داد: مادر باردار دیگری با داشتن یک مورد سقط قبلی جز مادران پر خطر بوده اما به دلیل عدم مراجعه به پزشک و انجام ندادن مراقبت های بارداری و عدم شناسایی مشکلی که این مادر در زمان بارداری داشته، در کمال ناباوری به دلیل آمبولی ریه جان خود را از دست داد. که در صورت اطلاع از سقط قبلی و انجام مراقبت های ویژه عارضه کاملا قابل پیشگیری بود.

خانی اظهار داشت: همچنین مادری به دنبال چند سزارین به طور ناخواسته باردار شده بود که حتی با تلاش تیم جراحی و کادر درمانی بسیار مجرب متاسفانه جانش را از دست داد و این درحالی است که با داشتن یک روش پیشگیری از بارداری مناسب این مسئله برای مادر اتفاق نمی افتاد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: بسیاری از این موارد با انجام مراقبت های ویژه بارداری قابل پیشگیری هستند. همه مادران باردار باید به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کنند و با مراجعه به این مراکز مراقبت های پیش بارداری، بارداری و پس از بارداری را انجام دهند و وضعیت سلامت خود و جنین را بررسی نمایند.

وی همچنین افزود: با انجام به موقع مراقبت ها در دوران بارداری اگر کوچک ترین انحرافی از مسیر سلامت به سمت بیماری وجود داشته باشد، مورد مراقبت و درمان قرار می گیرد و سلامت جنین و مادر حفظ می شود.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

207094