نشست خبری با حضور شهردار منطقه 12 و اصحاب رسانه و فعالین حوزه شهری؛

حوزه شهری نیازمند بازنگری است/تهران شهر چنارها

شهردار منطقه 12 گفت: در حوزه شهری نیاز به یک بازنگری است چراکه با وجود کرونا رابطه ما با شهر نیز متفاوت شده و نیازمند تغییر و دگرگونی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، هفته تهران با عنوان «مکتب تهران» از امروز، شنبه با بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی آغاز شد؛ طرحی که در مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و از آن پس ۱۴ مهرماه در تقویم عمومی کشور به نام پایتخت نامگذاری شد؛ بر همین اساس هر ساله هفته تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه برگزار می‌شود.

علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه، در نشست خبری امروز 12 مهرماه با موضوع «آیین تجلیل از انجمن ها و فعالان حوزه تهران شناسی» در باغ نگارستان، ضمن گرامی‌داشت «هفته تهران»، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشحال هستیم که «هفته‌ تهران» هر سال پر بارتر برگزار می‌شود و نقش ما در این هفته پررنگ است چراکه این منطقه در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در هر سال، روند آگاهی مردم نسبت به ارزش های شهر و همچنین افزایش حساسیت ها نسبت به ارزش های ملموس و ناملموس نهفته در آن بیشتر از سال گذشته است.

شهردار منطقه 12 با اشاره به نقش رسانه ها، محققان و تمامی فعالان حوزه شهری در مشارکت بیشتر بین شهرداری و شهروندان، افزود: بی شک فعالان در حوزه شهری در این مشارکت با هدف افزایش آگاهی، دانش و اطلاع مردم از ظرفیت های زیستی و تاریخی شهر خودشان نقش موثری دارند.

سعادتی در ادامه گفت: با توجه به وضعیت کرونا و تداوم آن، از فعالان در این حوزه دعوت می کنم در پی طراحی و بدست آوردن مسیرهایی برای حرکت دانش افزایی و آگاهی بخشی به شهروندان باشند تا در این راستا با اختلالی مواجه نشویم. در سال های اخیر ناشی از این برنامه ها و حضورها، افراد بسیاری به تهران دلدادگی پیدا کرده و افرادی که صرفا در تهران زیست می کردند، امروز در تهران زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: کرونا باعث شده تا زندگی فردی ما متفاوت شود همچنین هر یک از ما به عنوان یک فرد، روشها و منش های متفاوتی را در زندگی داشته باشیم در این راستا زندگی اجتماعی ما متفاوت شده و تعامل بین فرد و اجتماع نیز دستخوش تغییرات قرار گرفته است. زندگی فردی و اجتماعی از یکدیگر جدا نیستند بنابراین در حوزه شهری نیاز به یک بازنگری است چراکه در این راستا رابطه ما با شهر نیز متفاوت شده و نیازمند تغییر و دگرگونی است.

تهران شهر چنارهاست

در این نشست دکتر حق شناس ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آغاز هفته تهران اظهار داشت: از ستم هایی که به تهران روا داشته شده این است که سالیان سال معبری برای گردشگری ایران بوده درحالیکه جا داشت خود نیز بعنوان یکی از مقصدهای مهم گردشگری شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در کنار اصفهان، شیراز، همدان و .. در جهت شناساندن تهران بعنوان مقصدی برای گردگشگری کم کاری شده است و باید امکانی برای شناخت بیشتر تهران باشد چراکه این شهر برای افرادی که در آن زندگی می کنند نیز هنوز شناخته شده نیست.

حق شناس افزود: تهران با تمام بزرگی، حوزه ها و ابعاد ناشناخته ای دارد که باید برای پرداختن به این شهر فرصت های زیادی را شناخت و به آن توجه کرد.

ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کوه البرز گفت: متاسفانه در طول سال بیش از 200 روز امکان دیدن البرز در تهران وجود ندارد و ررودخانه هایی که از البرز سرچشمه می گرفتند و به شهر و شهروندان آرامش می دادند، امروز دیگر نیستند.

وی با بیان اینکه تهران شهر چنارهاست، بیان داشت: امروز حتی برای نگهداری از چنارهای خیابان ولیعصر نیز با مشکل مواجهیم و این موارد مورد توجه و نگاه تیزبین فعالین در حوزه شهری است.

حق شناس ادامه داد: تهران مورد حمایت نیست و در تمام این سال ها دولت از آن غفلت کرده و نسبت به آن بی توجه بوده است . تهران با تبریز، کاشان و لواسان چه تفاوتی دارد؟

ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هزینه های مرتبط با پایتخت افزود: در تمام دنیا مرسوم است که تمام افراد ساکن شهر باید هزینه های خود را پرداخت کنند اما شهروندان پایتخت موظف نیستند هزینه ده ها وزارت خانه را بپردازند و این گله توسط همکاران من در شورای شهر بیان شده و این موضوع فصل مشترک دوره های مدیریت شهری در همه دولت هاست و مورد کم توجهی قرار گرفته است.

وی گفت : تهران، روزانه فشرده تر می شود و بیشتر مورد بی توجهی قرار می گیرد چراکه برای دیدن بناها باید سر به آسمان گرفت به خصوص در منطقه 12 که قلب طهران است. بناهای تاریخی در آن نیز رها شده اند. در طی 20 سال گذشته با تهران خوب رفتار نکردیم و شهرمان را آنگونه که باید دوست نداشتیم.

حق شناس تاکید کرد: هیچ چیزی ارزشمندتر از دیدگاه شهروندان نیست، افرادی که شهر متعلق به آنهاست و هیچ چشم و گوشی هوشیارتر از اهالی رسانه و فعالان و حوزه های مدنی نیست. حضور و حواس شما می تواند تسهیل کننده این راه باشد تا با شهر رفتار بهتری صورت گیرد.

هفته‌ای برای نکوداشت مکتب تهران

خیابان‌های قدیمی تهران گنجینه‌ای غنی از تاریخ و کوچه‌هایش راوی داستان‌ها و سرگذشت‌های پررمز و رازی است و در حقیقت روز تهران بهانه‌ای است برای معرفی این کلانشهر به مردمی که روزگار خود را در آن می‌گذرانند.

خبرنگار: نسترن نعمتی

206959