مدیر جهاد کشاورزی مرودشت خبر داد:

برگزاری همایش حبوبات، چالش ها و توسعه نیافتگی در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برگزاری همایش حبوبات با هدف توسعه همه جانبه حبوبات در شهرستان مرودشت خبر داد.

فارس _ پرسون، عزیز رحیمی اظهار کرد: میزان مصرف آب در لوبیا، نحوه کاشت، آرایش کاشت، میزان عملکرد، میزان بذر، تغذیه، آفات و بیماری ها و سایر مولفههای توسعه کشت لوبیا در شهرستان‌های شمالی استان که مستعد کشت لوبیا هستند از محورهای مورد بحث بود.
به گفته رحیمی، این همایش با هدف بررسی چالشها و مشکلات زراعت‌های حبوبات و ایجاد وحدت رویه در توسعه همه جانبه کشت لوبیا برگزار شد.
این مقام مسئول با بیان این‌که لوبیا در مرودشت به روش خشکه‌کاری، خطی و با دستگاه پنوماتیک کشت می شود، افزود: لوبیا در مرودشت در تیرماه کشت می‌شود و در مهر ماه نیز برداشت خواهد شد.
رحیمی با اشاره به آرایش کشت لوبیا در شهرستان خاطر نشان کرد: آرایش کشت فاصله بین دو ردیف ۵۰ سانتی‌متر با یک خط نوار تیپ، و فاصله بین دو ردیف ۷۵ سانتی‌متر با یک خط نوارتیپ از جمله موارد معمول آرایش کشت است.
وی با بیان چالش‌های کشت لوبیا در استان و شهرستان، ابراز کرد: عدم دسترسی به بذور هیبرید و اصلاح شده، استفاده از بذور خود مصرفی و کشت ارقام محلی که امکان برداشت مکانیزه را ندارد و برداشت به روش سنتی از مهم‌ترین مشکلات کشت حبوبات است.
او با اشاره به پتانسیل تولید لوبیا در مرودشت یادآور شد: امیدواریم با فعالیتهای ترویجی، حمایت‌های دولتی و ارائه راهکارهای علمی و تخصصی از سوی مراکز تحقیقاتی، به الگوی مناسب کشت حبوبات با حداکثر صرفه اقتصادی دست یابیم.
این همایش با حضور امیر اسلامی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس، رحیم بادامی کارشناس مسئول حبوبات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فیروزی کارشناس مدیریت هماهنگی ترویج استان، پرویز صالحی محقق مرکز تحقیقات و مدیران و کارشناسان شهرستان های اقلید، آباده بوانات، پاسارگاد، بیضا، خفر و سپیدان در خصوص ترویج کشت لوبیا در محل مزرعه لوبیا در مرودشت برگزار شد.

نوا نیکو _ استان فارس

206363