ارتباط شخصیت‌ها با شیوه رانندگی افراد

با توجه به اینکه تقریبا تمامی ما در دنیای حاضر، بخشی از روز را مشغول رانندگی هستیم و یا در تعامل با چنین افرادی قرار داریم، بهتر است تا نکاتی راجع به چگونگی بروز صفات شخصیتی در رفتار رانندگی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، شخصیت هر فرد مجموعه‌­ای از ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی است که نحوه تعامل او با دنیا را مشخص می­‌کند. به عبارتی می‌­توان این چنین بیان کرد که سبک شخصیتی هر فرد، بر تمامی رفتار‌ها و تعاملات وی تاثیر خواهد گذاشت.

با گسترش شهر‌ها و توجه به وسایل نقلیه شخصی برای رفت و آمد در سطح شهر، شاید بتوان گفت که رانندگی و تردد یکی از رفتار‌هایی است که شخصیت افراد را به معرض نمایش می­‌گذارد.

با توجه به اینکه تقریبا تمامی ما در دنیای حاضر، بخشی از روز را مشغول رانندگی هستیم و یا در تعامل با چنین افرادی قرار داریم، بهتر است تا نکاتی راجع به چگونگی بروز صفات شخصیتی در رفتار رانندگی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

تیپ شخصیتی A و B

در یک تقسیم بندی ساده، انسان‌­ها به دو گروه یا تیپ شخصیتی A و B تقسیم می­‌شوند. افراد دارای تیپ شخصیتی A، افرادی رقابت­‌جو هستند. آن‌­ها تلاش می­‌کنند تا در همه کار‌ها برنده باشند، بهترین اجرا را از خودشان به نمایش بگذارند و در یک زمان کوتاه چندین کار را به طور همزمان انجام دهند.

با توجه به آنچه گفته شد می­‌توان حدس زد که احتمالا یک راننده با تیپ شخصیتی A، معمولا با سرعت بالایی رانندگی می‌­کند و یا در حین رانندگی مشغول انجام کار‌های دیگری مثل برقراری یک تماس تلفنی، غذا خوردن، هماهنگی یک قرار ملاقات، مطالعه و مرور چند نکته و... می­‌شود چرا که معتقد است باید زمان را مدیریت کند و به چندین کار در طول روز سر و سامان بدهد.

یک راننده با شخصیت A، با احتمال بیشتری رفتار‌های لجبازانه­‌ای نظیر راه ندادن به سایر اتومبیل­‌ها، بوق زدن­‌های ممتد برای حرکت سریع‌­تر اتومبیل‌­های جلویی و یا حتی رفتار‌های پرخاشگرانه را از خود نشان خواهد داد.

در مقابل این گروه، تیپ شخصیتی B قرار دارد، آن‌ها به دنبال اثبات چیزی به دیگران یا مسابقه دادن بر سر اثبات توانایی‌های‌شان نیستند و در شرایط مختلف سعی می­‌کنند با آرامش و تمرکز و به دور از تنش رفتار نمایند و احتمالا در حین رانندگی صرفا بر روی همین مسئله تمرکز می­‌کنند.

ارتباط شخصیت‌ها با رانندگی: رفتار تکانه ­ای

روان­شناسان برای توصیف رفتار‌هایی که به یکباره و بدون فکر انجام می­‌گیرد از اصطلاح (رفتار تکانه‌­ای) استفاده می­‌کنند که در آن رفتار به ناگهان در ذهن فرد شکل می­‌گیرد و فرد نیز، احساس می­‌کند که باید بلافاصله این رفتار را عملی کند.

بررسی­‌ها نشان می­‌دهد که بسیاری از رفتار‌های پرخطر در رانندگی، به دلیل تصمیم‌گیری‌های تکانه‌­ای و غیرمنطقی اتفاق می‌افتد. رفتار‌هایی نظیر سرعت‌­ بالای ناگهانی، بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، ایجاد مزاحمت و یا مسابقه گذاشتن با راننده­‌های دیگر می‌­تواند تحت تاثیر رفتار‌های تکانه­‌ای باشند.

206260