مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس:

با پساب‌های زهکشی حاشیه دریاچه مهارلو شلتوک کشت نشود

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با تاکید بر اینکه پساب‌های زهکشی حاشیه دریاچه مهارلو برای کشت شلتوک مناسب نیست، تصریح کرد: این پساب ها می‌توانند عامل انتقال آلودگی باشد.

فارس- سایت خبری پرسون: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان فارس با هشدار به اینکه باید از کشت صیفی و برنج با پساب در حاشیه تالاب مهارلو جلوگیری شود، گفت: هرچقدر که کیفیت پساب و زهکشی عالی باشد، اما دلیلی بر کشت صیفی و شلتوک نیســت و این می‌تواند عامــل انتقال آلودگی باشد.

حمید رضا دهقانی در این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برگزار شد، به بررسی چگونگی تامین حقابه دریاچه مهارلو، بررسی ابعاد فنی و حقوقی احداث اســتخر‌های عظیم در اراضی کشاورزی اســتان و بررسی مصوبه هیات دولت در خصوص ممنوعیت کشت برنج به جز دو استان شمال کشور، پرداخت.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس افزود: حقابه، تعریف دارد و نمی‌توان آب‌های اطراف دریاچه مهارلو را حقابه تعریف کرد. این آب‌ها حقابه نیست و در مسیر آبی هم که وارد دریاچه می‌شــود هیچگونه تاسیسات و سازه‌ای نداریم و دریاچه همواره فصلی بوده است.

دهقانی، مدیرعامــل ســازمان آب منطقه‌ای فــارس در خصوص موضوع احداث اســتخر‌های عظیم در اســتان بیان کرد: موضوع احداث اســتخر‌ها از شهرســتان جهرم آغاز شــد که در بازدید وزیر نیرو، از استخر‌ها با این حجم بالای تبخیر آب انتقاد شده بود. این درحالی اســت که خیلی از استخر‌ها با وام احداث شــده است و از طرفی هم گروه‌های اجتماعی و مردم واکنش منفی نســبت به این افزایش استخر‌ها دارند تا جایی که در شهرســتان کازرون مردم به شدت منتقد این احداث‌ها بودند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس با اشــاره بــه اینکه در زمینه احداث اســتخر‌ها باید برخورد مناسبی بر اجرا یا عدم اجرای اســتخر‌ها صورت پذیرد، تصریح کرد: بعضی از منابع تامین آب استخر‌ها از منابع زیرزمینی و احداث چاه غیر مجاز در باغ‌ها و انحراف آب‌های سطحی و سیلاب‌ها اســت که منابع آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نوا نیکو - استان فارس

206091