رئیس بنیاد ملی گندمکاران خبر داد؛

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت سموم و کود شیمیایی در پی حذف یارانه نهاده های کشاورزی

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت سموم و کود شیمیایی می گوید: با حذف یارانه نهاده‌های کشاورزی و افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت سموم و کود شیمیایی، هزینه‌های تولید به یکباره بالا رفت.

فارس _ سایت خبری پرسون :وی با اشاره به اینکه قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم را قبول نداریم، افزود: با حذف یارانه نهاده‌های کشاورزی و افزایش قیمت سموم و کود شیمیایی، نرخ خرید تضمینی گندم باید بالای ۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شود.
هاشمی ادامه داد: بنابر آمار قیمت هر کیسه کود از ۹۰ هزار تومان به ۴۲۸ هزار تومان افزایش یافته که این امر در کنار بلاتکلیفی در اعلام نرخ، کشاورزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به نگرانی کشاورزان نسبت به آینده نرخ خرید تضمینی گندم بیان کرد: با توجه به آغاز کشت در استان‌های سردسیر و بی توجهی دولت به اجرای قانون خرید تضمینی، کشاورزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و همواره نسبت به آینده تولید نگرانند.
وی از کاهش ۳۰ درصدی تولید گندم خبر داد و گفت: تاخیر دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب شده تا کشاورزان به سمت و سوی کشت محصولات صیفی بروند که با این وجود نه تنها خودکفایی محصولات استراتژیک از بین می‌رود، بلکه با هجمه تولید محصولات سبزی و صیفی مواجه می‌شویم که به سبب نبود بازار، مشکلات دوچندان می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعلام نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم، امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‌اندازد، بیان کرد: با وجود آنکه اقتصاد و تولید امر و نهی بردار نیست، باید قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تمام شده اعلام شود و در صورت بی توجهی دولت به این موضوع شاهد ازدیاد تولید محصولاتی همچون هندوانه، خربزه، گوجه، خیار و سایر محصولات صیفی و کمبود گندم مورد نیاز کشور هستیم.

نوا نیکو _ استان فارس

195617

مطالب مرتبط