نماینده بجنورد خواستار شفاف کردن طرح سرمایه‌گذاری رز شد

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: مفاد پیش‌قرارداد طرح مشارکت شهرداری بجنورد در اجرای پروژه سرمایه‌گذاری «رز» باید شفاف و ابهامات آن برطرف شود.

به گزارش پرسون؛ نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: با تاکید بر ضرورت صیانت از اموال عمومی و سرمایه های ملی، اظهار داشت: یکی از مواردی که انتظار می رود به صورت مشخص برای مردم تبیین شود، سهم شهرداری از سود این پروژه است، چرا که در قرارداد مشخص نیست که سهم شهرداری از این پروژه، دقیقا چیست و آیا شهرداری سهمی از واحدهای تجاری و یا مسکونی که در مجتمع رز ایجاد می شود، خواهد داشت.

طرح سرمایه گذاری رز در بجنورد، که این روزها به موضوعی چالشی بین شهرداری و شورای شهر تبدیل شده و بسیاری از نخبگان را به جبهه گیری له یا علیه خود واداشته است، قرار است یک طرح بزرگ عمران شهری باشد که در قالب آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در مرکز استان خراسان شمالی صورت گیرد.

بر اساس آنچه سرمایه گذار مطرح کرده، در این پروژه، علاوه بر ظرفیت های تجاری، رفاهی و خدماتی، توقفگاه شهری هم دیده شده و ساخت سالن همایش‌های بین‌المللی، سالن سینما، سالن تئاتر، سالن پذیرایی مجالس، شهر بازی، نگارخانه، فست فود و استخر ویژه بانوان نیز از دیگر ظرفیت های آن عنوان شده است.

محمد وحیدی نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس گفت: ایراد دیگری که به این پیش‌قرارداد وارد است، پایین بودن میزان سهم شهرداری بجنورد از سود پروژه است و طبق آنچه در پیش نویس آمده، عوارض ساخت و ساز رایگان است و بر این اساس عملا سهم شهرداری از سود پروژه کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود.

وحیدی گفت: تقسیم بندی قطعی از سهم شهرداری بجنورد در این پروژه مشخص نیست و حال آنکه باید تمام جزییات از ابتدا مشخص شود تا مشکلات مشارکتی که در پروژه های طلای سفید و یا هماگ پیش آمد، تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه هیچکس با سرمایه گذاری مخالفت ندارد، گفت: به قطع و یقین دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و ورود سرمایه گذار آثار مثبتی در جامعه دارد، اما باید منافع عمومی مردم هم لحاظ شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: در متن قرادداد باید مواردی همچون خرید مصالح از استان، استفاده از نوع مصالح و مواد و همچنین استفاده از توان نیروی فنی و مهندسی استان معلوم شود.

سرمایه گذاران بومی استان باید حمایت شوند

وی با اشاره به سرمایه گذاری افراد بومی استان در دیگر استان ها تصریح کرد: حفظ سرمایه گذار داخل استان، مورد مهمی است که به نظر می رسد کمتر به آن توجه شده است، سرمایه گذار داخل استان هم باید حمایت شود و نگذاریم بخش خصوصی دلسرد شود و سرمایه اش را از استان خارج کند، شورای شهر می توانست طرح هایی ارائه دهد که هم استانی هایی که اکنون در تهران و یا مشهد سرمایه گذاری کرده اند، سرمایه خود را به استان بیاورند.

نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس تاکید کرد: برخی از سیاست ها سبب شده تا حمایت از سرمایه گذار داخلی ضعیف شده و سرمایه ها از استان خارج شود.

وی بار دیگر گفت: امر سرمایه گذاری، باید منافع عمومی مردم و شهروندان را به همراه داشته باشد، بویژه وقتی مشارکت شهرداری در سرمایه گذاری مطرح است.

جانمایی طرح رز در شهر بازی منطقی نیست

وحیدی با انتقاد از جانمایی اجرای پروژه رز در بوستان شهر بازی گفت: حذف بخشی از بوستان شهر بازی منطقی نیست.

وی تصریح کرد: بوستان ملت در شهر مشهد، ۱۰۰ هکتار وسعت دارد اما در این چند دهه، یک تکه از زمین آن جدا نشده است و حاضر نشده اند طرح های بزرگ مشهد در این بوستان اجرا شود، اما در بجنورد قصد دارند رز را در چهار هکتار از بوستان شهر بازی، آن هم در بهترین نقطه آن اجرا کنند.

نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس افزود: این در حالی است که زمین های دیگری در شهر بجنورد، از جمله در محدوده پلیس راه وجود دارد که می تواند در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

وحیدی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری در پروژه رز بالا است، گفت: مشارکت در چنین پروژه بزرگی نیاز به مشاوره های حقوقی دارد، باید در قرارداد، دقت نظر داشت تا مشکلات طلای سفید و یا هماگ تکرار نشود.

با عناوین فوق لاکچری و ابن بطوطه، مردم را دچار ابهام نکنید

وی خاطرنشان کرد: کسی حق ندارد به منظور ایجاد امکانات برای عده ای خاص، از بوستان و فضای سبز شهر هزینه کند و انصاف نیست که با تبلیغات گسترده از مزایای طرح سرمایه گذاری و با استفاده از عناوینی چون «فوق لاکچری» و یا «ابن بطوطه»، مردم را دچار ابهام و یا وسوسه کنیم.

وی با بیان اینکه هیچکس با سرمایه گذاری که منافع مردم و شهر را تامین کند مخالف نیست، اما شفافیت در اجزای قرارداد و رعایت همه جوانب حقوقی لازم است، گفت: دیدن سهم مردم در منفعت درازمدت و نسل های آینده به عنوان صاحبان اصلی شهر مهم است.

نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس با تاکید بر توجه به اهلیت سرمایه گذار افزود: احراز هویت مشارکت کنندگان و راستی آزمایی توان و سوابق آنان، اصل است.

وحیدی افزود: عده ای از شهروندان که پیش از این املاک خود را به بوستان شهر بازی اختصاص داده اند، اکنون به تغییر کاربری آن معترض هستند، علاوه بر آن، شماری از شهرداران اسبق و نمایندگان ادوار هم به این جانمایی انتقاد دارند.

وی تصریح کرد: در جانمایی پروژه های مهم، باید همه شهر را ببینیم، در این زمینه برای اجرای رز، می توان از ظرفیت تفرجگاه هایی مثل باباامان و بش قارداش بهره برداری کرد همچنین زمین هایی در مسیر بجنورد-آشخانه روبه روی پلیس راه وجود دارد که می تواند در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بجنورد به دلیل کاسه ای بودن نیاز به فضای سبز بیشتری دارد و ظرفیت های تفریحی شهر باید در فضای روباز اجرا شود.

نظارت نمایندگان مجلس بر نحوه اجرای این پروژه سرمایه گذاری

نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم استان در خانه ملت، نقش نظارتی خود را در زمینه اجرای این پروژه ایفا خواهند کرد.

طرح «رز» که از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرکز استان خراسان شمالی یاد می شود، این روزها به دستاویز کشمکش بین اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد تبدیل شده است.

قرار است در قالب اجرای این پروژه در بجنورد ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گیرد.

سرمایه گذار گفته است که در پروژه رز، علاوه بر ظرفیت های تجاری، رفاهی و خدماتی، توقفگاه شهری هم دیده شده است و ساخت سالن همایش‌های بین‌المللی، سالن سینما، سالن تئاتر، سالن پذیرایی مجالس، شهر بازی، نگارخانه، فست فود و استخر ویژه بانوان از دیگر ظرفیت های آن عنوان شده است.

بر اساس مکان یابی اولیه قرار است این پروژه با مشارکت کنسرسیوم بام، که متشکل از چهار شرکت ایرانی و ترک است، در محل شهر بازی کنونی بجنورد اجرا شود که همین جانمایی، یکی از ایرادهای اصلی مخالفان به آن است که شماری از اعضای شورا را به مخالفت با آن واداشته است.

195429