مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس:

٧٠ درصد هزینه‌های سامانه‌های نوین آبیاری در فارس بابت لوله است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه عدم تخصیص به موقع اعتبارات و گرانی‌های مواد اولیه موجب شده تا نتوانیم به برنامه پیش‌بینی شده سالانه تجهیز اراضی استان به سامانه آبیاری‌های نوین برسیم، گفت: ٧٠ درصد هزینه‌های سامانه‌های نوین آبیاری بابت لوله است.

فارس _ پرسون :امیر اسلامی بیان کرد: طی سال‌های ٩٦ تا ٩٨ استان فارس رتبه اول سامانه‌های آبیاری‌های نوین کشور را به خود اختصاص داده است.

او مجموع اجرای این طرح در اراضی زارعی و باغی فارس را به مساحت٣٣١ هزار و ٧٣٩ هکتار اعلام کرد که از این میزان ٢٣٨ هزار هکتار با اعتبارات یارانه ای دولتی و مابقی خود اجرابی انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: فارس به پهنه‌های مختلف کشاورزی تقسیم شده و هر پهنه که شامل اراضی باغی و زارعی متعددی است، یک مسئول و کارشناس دارد و اطلاعات توجیهی در اختیار مسئول پهنه‌ها گذاشته می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: مسئول پهنه‌ها با ارائه طرح‌های الگویی کشاورزان را راغب به اجرای سامانه طرح آبیاری‌های نوین می‌کنند.همچنین با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، پیامک و رسانه‌‌ها اطلاع رسانی به کشاورزان در این باره انجام می‌شود.

او با بیان اینکه همه پهنه‌های کشاورزی در شهرستان‌ها را درگیر کرده‌ایم و هر هفته صورت جلسات ارائه می‌شود تا کشاورزان و اراضی باقی مانده را شناسایی کنیم، گفت: حدود ٧٠٠ هزار هکتار دیگر از اراضی زراعی و باغی فارس باقی مانده تا مجهز به سامانه آبیاری‌های نوین شوند البته برآورد ما امکان اجرای این سامانه در ٣٥٠ هزار هکتار از اراضی استان است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به ظرفیتی که در فارس موجود است، بیش بینی شده بود که سالانه ٧٠ هزار هکتار از اراضی مجهز به سامانه آبیاری‌های نوین در یک بازه زمانی ٥ ساله شوند اما با توجه به کمبود اعتبارات این ظرفیت پر نشد و در سال‌های گذشته کمتر از ٢٤ هزار هکتار محقق شد، با این حال فارس رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

اسلامی عنوان کرد: یارانه‌های دولتی برای اجرای این طرح ثابت است و با افزایش هزینه در هکتار ما به تفاوت را خود بهره بردار باید تامین کند که با زیاد شدن اختلاف هزینه‌ای، کشاورز استقبالی از اجرای این طرح نمی‌کند.

نوا نیکو _ استان فارس

195223