بیانیه جشنواره‌های مهم سینمایی برای حمایت سیاسیون

کن، ونیز، برلین، تورنتو و شماری از دیگر جشنواره‌های مهم سینمایی جهان خواستار حمایت سیاست‌گذاران بازار در روزهای پساکرونایی شدند.

به گزارش پرسون؛ بیش از ۴۰ جشنواره سینمایی و ۸ سازمان صنعت سینما از سیاست‌گذاران جهانی خواستند تا به حمایت از این بخش در روزگار پس از کرونا برخیزند.

در بیانیه‌ای که روز پیش با امضای ۴۱ جشنواره سینمای منتشر شد و سازمان‌های موثری چون فیاپف (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم) و فیرا (فدراسیون کارگردان‌های سینمای اروپا) و فیاد (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های توزیع‌کنندگان فیلم اروپا) نیز با آن همراهی کردند از مسئولان منطقه‌ای، ملی و محلی درخواست شده در دوران سخت پس از شیوع ویروس کرونا از جشنواره‌های فیلم حمایت به عمل آورند.

در این بیانیه با تاکید بر تاثیر منفی کووید -۱۹ بر جشنواره‌های سینمایی در سال ۲۰۲۰ و سال آینده گفته شده سیاست‌گذاران باید استراتژی برای حمایت از اکوسیستم جشنواره‌های سینمایی داشته باشند.

کارلو چاتریان کارگردان هنری جشنواره برلین و ماریت ریسن‌یک مدیر اجرایی این جشنواره در این زمینه گفتند: برلیناله پلتفرمی برای مباحث فرهنگی و اجتماعی در برلین و موتوری حیاتی برای صنعت سینمای مستقل اروپاست. خیلی مهم است که بحث‌های عمومی بتواند از طریق سینما جاری شود و ما می‌خواهیم با تاکید بر نیاز برگزاری جشنواره‌ها یادآوری کنیم این فستیوال‌ها باید بتوانند نقش خود را در آینده ایفا کنند.

در این بیانیه با تاکید بر نقش مهم جشنواره‌های فیلم به ۴.۵ میلیون تماشاگر جشنواره‌های فیلم در سال ۲۰۱۷ و نیز نمایش اول حداقل ۱۷۰۰ فیلم بلند تنها در جشنواره های مورد تایید فیاپف اشاره شده است. جشنواره فیلم کن مثال دیگری است که یادآوری می‌کند بیش از ۲ هزار شغل جدید در دوران برگزاری آن برای شهر کن ایجاد شده و ۲۰۰ میلیون یورو برای شهر درآمد ایجاد می‌کند.

همچنین آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی سینما هیچگاه دچار چنین خسارتی نشده بود ،خواسته است تا با راه افتادن تولید و باز شدن دوباره سالن‌های سینما، از برگزاری جشنواره‌های سینمایی حمایت شود.

لیلی هینستین مدیر جشنواره فیلم لوکارنو نیز خواسته است تا با معرفی فیلم‌های جدید به سیاستگذاران تجاری، به صنعت سینما کمک شود.

جشنواره فیلم رم، تورینو، صوفیه، سیدنی، مار دل پلاتا، توکیو، شانگهای، اوراسیا، کراکوف، قاهره، مینسک، ورشو، بوسان، سن سباستین، گیخون و آنتالیا از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

194945