آقای وزیر؛ کیفیت حکمرانی اقتصادی شما گریه دارد

دفن آمار قیمت مسکن، راه حل کنترل گرانی!

یادداشت اختصاصی- مهسا اخلاقی

پرسون - در روزها و ماه ها و سال هایی که مردم هر روز متعجب از شرایط اقتصادی روز را آغاز کرده و شب برایشان اعداد و ارقام عادی می شود و در شرایطی که افکار عمومی به سبب وسعت فضای رسانه، از کم و کیف همه رویدادها باخبرند و جان و روحشان خسته از این همه دغدغه فشار است، مدیران به ظاهر مسئول این کشور نیز با صحبت های عجیبشان بیشتر روی اعصاب مردم پیاده روی می کنند.

در روزگاری که اینگونه آشکارا تمام واقعیت ها قابل لمس است و چیزی از چشم مردم پنهان نمی ماند وزیر راه دولت روحانی برای ملت بی مسکن، نسخه چینی می کند آن هم نسخه ای عجیب به نام منع نشر اطلاعات و آمار قیمت مسکن!

در واقع این روزها وزیر راه و شهرسازی در راستای کنترل قیمت مسکن راهکارهایی عجیب از جمله نخریدن خانه توسط مردم و یا عدم درج قیمت اعلام کرده است که این در حالی است که قیمت مسکن هر روز بالاتر می رود.

وزیر راه و شهرسازی، پیش از تعطیلات اخیر از ممنوعیت «انتشار اطلاعات و گزارش‌های قیمت و بازار مسکن» خبر داد و گفت: «به معاونت مسکن دستور داده‌ام تا آمار و اطلاعات مربوط به بازار ماهانه مسکن را منتشر نکند.!»

حال این ممنوعیت درست زمانی اعلام می شود که رسانه های کشور از افزایش ۳۵۰ درصدی نرخ اجاره مسکن طی 7 سال دوره ریاست جمهوری حسن روحانی خبر دادند.

حال اینکه این روزها رسانه های دولت مدام در حال ارائه گزارشات مثبت از عملکرد دولت در 7 سال گذشته هستند و واقعا این آمار را چگونه و از چه جایی تهیه و منتشر می کنند خود یک بحث جداست اما در حوزه مسکن پر واضح است که دولت روحانی چه در دوره وزیر سوپرمیلیاردر خود، آقای آخوندی که نه تنها به رغم تکلیف قانونی برای وی، مسکنی در کشور ساخته نشد بلکه این شخص زمان کندن از صندلی وزارت، اعلام کرد که افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم. و چه در دوره فعلی که محمد اسلامی بر این صندلی تکیه زده است همچنان حوزه مسکن بدتر و ضعیف تر از دیگر حوزه ها عقب گرد میکند و وزیر فعلی راه، اینگونه راهکار می دهد که مردم فعلا خانه نخرید!

حسن روحانی رئیس جمهوری نیز از آنجا که علاقه زیادی به امید آفرینی دارد، در ۲۹ تیر ماه طی سخنانی در «نشست با مدیران ارشد بخش مسکن» ضمن انتقاد از «گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود و همچنین اجاره‌ بهای مسکن ابراز نارضایتی و دلخوری کرده بود.

وزیر نیز پس از این سخنان، دست به کار شد و مجدد از مردم خواست که خانه نخرند بی تفاوت از اینکه با این اعداد و ارقام قاعدتا مردم نخواهند توانست خانه ای خریداری کنند.

بحران مسکن با شیوع کرونا در کشور تشدید شده و از ماه‌ها قبل دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که قرار است از محل ۷۵ هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شده، برای کمک به مستاجران، وام ودیعه مسکن پرداخت شود اما این طرح هنوز در مرحله اجرایی شدن است و مستندی از اجرای آن در دسترس نیست!

سخن را با یک موضوع به پایان می برم. فعالی اقتصادی به نام حسین سلاح ورزی بعد از اعلام ممنوعیت نشر آمار از سوی وزیر راه، با هشتگ # شرط_عقل نوشت: وزیر مسکن برای آرام کردن بازار، توصیه به عدم انتشار آمار و اطلاعات مربوطه کرده اند! می‌خواستم مثل خیلی از موارد مشابه با نگاه طنز به این موضوع بپردازم، اما نشد! این کیفیت حکمرانی اقتصادی گریه دارد، نه خنده!

194934