فصل جدید گردشگری دریایی در مازندران

گردشگری دریایی مازندران با آغاز عملیات اجرایی نخستین اسکله تفریحات دریایی در رامسر به مناسبت هفته دولت، پس از سال‌ها انتظار وارد فصل جدیدی از برنامه‌ریزی‌ها شد.

به گزارش پرسون، موضوع اجرای اسکله‌های تفریحات دریایی در سواحل مازندران یکی از پرونده‌های باز شده در صنعت گردشگری این استان است که طی ۱۵ سال اخیر بارها توسط مسئولان مختلف مورد تأکید قرار گرفته بود و حتی وعده‌های کوتاه‌مدتی درباره ورود کشتی‌های کروز به آب‌های مازندران برای فعالیت در صنعت گردشگری و شاخه گردشگری دریایی نیز چند بار مطرح شد. اما در این سال‌ها هیچ کدام از وعده‌ها به سرانجام نرسیده بود.

طی دو سال اخیر و بویژه از سال گذشته و پس از ارتقاء سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت، با افزایش پیگیری مسئولان استان برای به سرانجام رسیدن این طرح، بالاخره کلنگ نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران عصر روز سه‌شنبه چهارم شهریور در رامسر به زمین زده شد؛ پروژه‌ای که گفته می‌شود مدت زمان اجرای آن یک سال در نظر گرفته شده و قرار است به عنوان نخستین اسکله تفریحی استاندارد در شمال کشور سرفصل جدیدی در صنعت گردشگری مازندران باشد.

مشخصات فنی نخستین اسکله تفریحی مازندران

این اسکله در یکی از ۱۳۴ نقطه‌ای که از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای ساخت اسکله‌های تفریحی در نظر گرفته شده ساخته می‌شود و به گفته معاون گردشگری مازندران قرار است با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، زیرساخت‌هایی مانند اسکله، فضای بازی‌های دریایی و واحدهای پذیرایی در آن ایجاد شود.

در مشخصات فنی و شناسنامه این پروژه مدت زمان اجرای آن ۱۲ ماه قید شده و قرار است اسکله‌ای با عرض سه متر و طول ۱۰۰ متر در دریا ایجاد شود که رستوران، سفره‌خانه، فست‌فود، فضای ورزش‌های آبی و پهلوگیری قایق‌ در آن ایجاد می‌شود.

مجموع مساحت نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران یک هزار و ۶۲ متر در دریاست که واحدهای پذیرایی و تفریحی روی سازه‌های آبی اجرا خواهد شد. همچنین نزدیک به ۶ هزار متر مربع محدوده ساحلی این پروژه است که سرمایه‌گذار در آن اقدام به ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی می‌کند.

استقبال بخش خصوصی

برنامه‌ریزی بخش دولتی برای اجرای این پروژه‌ها استفاده صددرصدی از توان بخش خصوصی و اجرای پروژه‌ها در محوطه‌های ساحلی بدون دخالت بخش دولتی در حوزه اجراه و بهره‌برداری است و فقط اقدامات نظارتی و تسهیل‌گری توسط بخش دولتی انجام می‌شود.

مهران حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به صدور ۶۵ موافقت اصولی برای ایجاد اسکله‌های تفریحات دریایی در مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: هدفگذاری ما در این بخش ایجاد ۱۳۴ پست اسکله تفریحی در نقاط مختلف ساحلی استان از رامسر تا بهشهر است و در آینده نزدیک قرار است عملیات اجرایی تعداد دیگری از این پروژه‌ها نیز آغاز شود.

او از استقبال و آماده به کار بودن ده‌ها سرمایه‌گذار برای آغاز پروژه‌های اسکله تفریحات دریایی در مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: سرمایه‌گذاران برای اجرای اسکله‌ها آماده اجرای پروژه هستند و مشکلی بابت عملیاتی شدن این اسکله‌ها وجود ندارد. حتی برای پیشگیری از مشکلات و تعارضات احتمالی با نهادهای دولتی، در زمان جانمایی محل‌های اجرای پروژه به این نکته که زمین‌ها در اختیار بخش‌های دولتی نباشد نیز توجه شد تا سرمایه‌گذار با هیچ مشکلی مواجه نباشد.

به گفته این مسئول تا ابتدای این هفته موافقت اصولی برای ۴۳ اسکله صادر شده بود و دوشنبه سوم شهریور نیز با صدور ۲۲ مجوز دیگر تعداد مجوزهای صادر شده به ۶۵ فقره رسید. ۱۵ پرونده دیگر هم در حال بررسی است که با به سرانجام رسیدن آن‌ها عملا ۸۰ اسکله از ۱۳۴ نقطه جانمایی شده برای اجرای اسکله‌های تفریحات دریایی به سرانجام می‌رسند.

برنامه‌ریزی کلنگ‌زنی همزمان

حسنی آغاز عملیات اجرایی این اسکله در رامسر را سرفصلی جدید در گردشگری دریایی مازندران می‌داند و با اشاره به آمادگی سایر سرمایه‌گذاران برای آغاز به کار در محوطه‌های مشخص شده، از برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی همزمان سایر اسکله‌ها در نقاط مختلف استان نیز خبر می‌دهد.

وی می‌افزاید: صبح دیروز چهارشنبه پنجم شهریور هم جلسه‌ای در دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری داشتیم و موضوع کلنگ‌زنی همزمان سایر اسکله‌های دارای موافقت اصولی به صورت ویدئوکنفرانس مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

این اسکله‌ها قرار است در سراسر نقاط ساحلی مازندران مجموعه‌هایی چندمنظوره و هدفمند برای گردشگری و تفریحات دریایی ایجاد کنند. حسنی درباره زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای این اسکله‌ها اظهار می‌کند: فضاهای پذیرایی مانند رستوران و کافی‌شاپ، فضای رفاهی، ایجاد زیرساخت‌های تفریحات و بازی‌های آبی و ارائه خدمات به عموم مردم از نکات مورد تأکید ما برای اجرای پروژه‌ها هستند.

کاربری عمومی اسکله‌ها

موضوع قابل توجه و پراهمیت در مورد اجرای این پروژه‌ها بحث فراگیری خدمات و عمومی بودن آن‌هاست. موضوعی که حسنی هم از آن به عنوان شرط نخست و اساسی واگذاری مجوز اجرای اسکله به سرمایه‌گذاران یاد می‌کند و می‌گوید: شرط نخست و اصلی ما برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات به عموم مردم است. یعنی همه این پروژه‌ها پس از بهره‌برداری باید به روی عموم باز باشند و اجازه محدود کردن ورود افراد به بهانه دریافت مبلغ ورودی با فروش بلیط را ندارند.

معاون گردشگری مازندران تأکید می‌کند که هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند برای ورود عموم مردم به محوطه این پروژه‌ها محدودیت ایجاد کند و فقط بابت خدماتی که ارائه می‌شود می‌تواند هزینه دریافت کند. به گفته او همه سرمایه‌گذاران نیز به این موضوع واقف هستند.

حسنی معتقد است که با ساخت این اسکله‌ها به واسطه افزایش کیفیت ارائه خدمات در سواحل می‌توانیم شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی و به ویژه گردشگران کشورهای مسلمان در سواحل استان نیز باشیم.

ارتقاء ایمنی تفریح‌های دریایی

این مسئول اجرای این اسکله‌ها را در افزایش ضریب ایمنی تفریحات دریایی در مازندران نیز مؤثر می‌داند و با اشاره به وقوع حوادث در حوزه تفریحات دریایی طی چند سال اخیر در مازندران و روند رو به افزایش این حوادث در ساحل و دریای استان تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد وقوع حوادثی در سواحل و دریای مازندران بودیم که ناشی از افزایش توجه مسافران به تفریح‌های دریایی و کم‌توجهی برخی افراد به نکات ایمنی اجرای این تفریحات است.

به گفته حسنی هر چند که طی سال‌های اخیر اقداماتی برای ساماندهی این ورزش‌ها انجام شد، اما با راه‌اندازی اسکله‌های تفریحات دریایی، همه این فعالیت‌ها به طور هدفمند و ساماندهی شده با تعیین محدوده‌های مشخص انجام می‌شوند.

معاون گردشگری مازندران می‌افزاید: یکی از پیامدهای مثبت اجرای اسکله‌های تفریحات دریایی در مازندران ساماندهی جامع همه فعالیت‌های مرتبط با تفریحات دریایی در مناطق اجرای این اسکله‌هاست. به طوری که همه فعالیت‌ها و اقدامات تفریحی در هر نقطه با نظارت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود و این موضوع از بروز حوادث تلخ در حوزه گردشگری دریایی جلوگیری می‌کند.

194642