زنگنه:

ظرفیت صادرات گاز به ۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسید

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری گفت: با استفاده از این خطوط اکنون صادرات ۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز محقق شده است.

به گزارش پرسون، «بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاح سه طرح خط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری و ۵ ایستگاه تقویت فشار، پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون و تجهیزات جانبی در بیستمین هفته از افتتاح پروژه‌های ملی با اشاره به اینکه صنعت نفت به رغم شدیدترین فشارها و تحریم‌های خارجی نه تنها در بهره‌برداری موفق بوده بلکه طرح های توسعه را پیش برده است، ادامه داد: امروز در هفته دولت ۴.۷ میلیارد یورو طرح نفتی به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: سرمایه گذاری برای احداث خطوط نهم و ششم انتقال گاز سه میلیارد یورو بوده است. سرمایه گذاری برای پتروشیمی بوشهر ۱.۳ میلیارد یورو و در نیروگاه غرب کارون ۳۲۰ میلیون یورو بوده که امروز به بهره برداری رسیدند.

زنگنه با تاکید بر اینکه این حجم سرمایه گذاری در مقیاس جهانی نیز کم نظیر است، گفت: فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب با مقاصد مصرف در مرکز و شرق و غرب و شمال وجود دارد، بنابراین برای انتقال ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به یک خط لوله ۵۶ اینچ و چندین ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم که برای هر خط هزینه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار نیاز است. هر ایستگاه نیز هزینه ۷۵ میلیون یورویی نیاز دارد.

وی ادامه داد: وقتی می خواهیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز را از عسلویه به سایر نقاط کشور منتقل کنیم، به بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

به گفته زنگنه، جمع سرمایه گذاری در این طرح‌ها ۳.۱ میلیارد یورو است که ۱.۱ میلیارد یورو آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: این خط لوله، صادرات گاز را پایدار خواهد کرد تا آنجا که اکنون به رقم ۸۰ میلیون متر مکعب صادرات گاز در روز رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۶ طراحی دیسپچینگ گاز (سیستم نظارت یکپارچه) شروع شد، افزود: مسوولیت دیسپچینگ پایش شبکه گاز است و دیسپچینگ به صورت لحظه ای تصمیم گیری می کند.

زنگنه با بیان اینکه بیش از ۳۷ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز داریم و ۹۵ درصد جمعیت تحت پوشش گاز هستند، گفت: عمده نیروگاه ها نیز از سوخت گاز استفاده می کنند.

وی به طرح دیگری که امروز به بهره برداری رسید اشاره کرد و ادامه داد: فاز اول پتروشیمی بوشهر افتتاح می شود.

وزیر نفت افزود: فازهای ششم، هفتم و هشتم پارس جنوبی، پالایشگاه شیرین سازی ندارند و گاز تولید شده از این فازها به صورت ترش با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان و برای تزریق گاز به میادین نفتی می روند.

وی تاکید کرد: بخشی از این گاز که اتان و ال پی جی دارد توسط سرمایه گذار، شیرین سازی و تفکیک می شود و بعد از آن به متانول تبدیل خواهد شد.

زنگنه سرمایه گذاری در این طرح را ۱.۳۳۲ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: طرح بعدی در این پتروشیمی واحد الفین است که برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش انجام می شود.

وی طرح سوم را طرح نیروگاه اختصاصی نفت در غرب کارون دانست و افزود: در غرب کارون در طی دولت تدبیر و امید از ۷۰ هزار بشکه تولید به ۴۰۰ هزار بشکه رسیدیم و در آینده توان تولید یک میلیون بشکه خواهد شد.
وزیر نفت هدف از اجرای این طرح را مدیریت نفت برای پایداری تولید برق عنوان کرد و ادامه داد: دو واحد گازی به مدار آمده و واحد بخار در دست احداث است.

به گفته زنگنه، برق را به قیمت ۲.۲۵ یورو به ازای هر مترمکعب از مپنا می خریم.

وی با اشاره به افزایش تولید ۶ برابری تولید نفت در غرب کارون و ۲.۵ برابری گاز در پارس جنوبی، افزود: آثار این افزایش تولید را در زندگی و کار مردم می‌بینیم .

به گفته وزیر نفت در هفت سال گذشته در منطقه غرب کارون، ۲۱۶ حلقه چاه با سرمایه گذاری ۶.۲ میلیارد دلار حفر شده است.

194481