قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باری اضافه بر دوش اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: کمتر از دو ماه از تشکیل مجلس جدید گذشته و کمتر از یک ماه است که کمیسیون‌های تخصصی هنوز به طور کامل شکل نگرفته اند. با این حال بیش از ده مورد طرح‌های دو فوریتی در مجلس مطرح شده است.

به گزارش پرسون، تصویب قانون مالیات برخانه های خالی در روز گذشته باعث شد که اثرات این قانون را برسایر بازارها بررسی کیم. در این راستا خبرنگار اقتصادی پرسون، گفت وگویی با یوسف کاووسی کارشناس ارشد بانکی داشته ایم که به شرح ذیل است.

تصویب قانون مالیات برخانه های خالی را چگونه بررسی می کنید؟

شاهد هستیم که قانون مالیات بر خانه های خالی یا تشدید مالیات بر خانه های خالی روز گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

در اواخر مجلس قبل قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد و منتظر دستورالعمل‌ بود. شناسایی خانه های خالی برعهده سامانه املاک و مستقلات است و وزارت راه و شهرسازی موظف به تهیه سامانه بود.

قرار مجلس جدید طبق شعارهای انتخاباتی که داشتند مجلس انقلابی، روش های انقلابی،تصمیمات انقلابی است تا موتور دولت را به حرکت درآورند.حالا این به حرکت در آوردن موتور دولت و هول دادن این دولت به چه قیمتی است؟!

رهبر انقلاب در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند، بیان کردند: از ابعاد کارشناسی طرح ها را بررسی کنید و ترجیحا هم لایحه از طرف دولت باشد و مجلس آن را چکش کاری کند یا این که از مراکز پژوهشی مثل مرکز پژوهش های مجلس استفاده بیشتری کنند.

به نظر شما در حال حاضر این طرح بر طبق روال و فرمایشات رهبری پیش می رود؟

مدت کمتر از دو ماه از تشکیل مجلس گذشته است و کمتر از یک ماه است که کمیسیون های تخصصی هنوز به طور کامل هم شکل نگرفته اند. با این حال بیش از ده مورد طرح های دو فوریتی در مجلس مطرح شده است.یک فوریتی، دو فوریتی تمام این ها قواعد،قانون و شرح وظایف دارد الزاماتش باید معلوم باشد مگر می شود همین طوری اسم یک طرحی را یک فوریتی، دو فوریتی سه فوریتی بگذارید و در صحن علنی مجلس بیاورید و مصوب بگیرند بدون اینکه نظرات کارشناسی را در آن لحاظ کنند. از جمله موارد ذکر شده همین قانون مالیات برخانه های خالی است.

اثرات این قانون در سایر بازارها چیست؟

اولین اثری که دارد نشان دهنده این است که ثبات در قانون گذاری در کشور وجود ندارد. زیرا در مجلس قبلی انبوه سازان را تشویق به ساخت مسکن های بیشتر می کردند.

امروز ما می آییم با این حرکت خطی بر تمام قوانین قبلی می کشیم. آیا کسانی که این طرح را تصویب کردند تمام قوانین بعد از انقلاب در مورد مسکن را بررسی کردند که چه قوانینی مصوب شده بوده است؟

این قانون ها در دستگاه های مختلف قابلیت اجرایی داشته و بسیاری از قراردادها بر اساس این قانون ها نوشته شده است و امروز که ما فی البداهه می آییم این کار را انجام می دهیم و می گوییم ظرف ۱۰ روز یا حداکثر دو ماه آیین نامه هایش اجرا شود ، مالیاتش از سال ۹۵ محاسبه شود. مگر قانون عطف به ما فی السبق می شود؟!

نقدینگی حاصل از مالیات خانه های خالی به کدام سمت می رود؟

قرار است نقدینگی حاصل از مالیات بر خانه های خالی به سمت بورس سرازیر شود. اما با توجه به آن که رشد بورس تنها از لحاظ شاخص صوری است نمی توانیم تاثیر آن را بر مسکن، اشتغال و… مشاهده کنیم.

هدف کارشناسان از این طرح چه بود؟

هدف کارشناسان از این طرح عرضه دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی به بازار است و اعتقاد دارند با عرضه واحدهای خالی قیمت مسکن کاهش پیدا می کند که این امر خیالی باطل است.

194326

مطالب مرتبط