کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

طرح گشایش اقتصادی دولت راه‌گشا نیست

یک اقتصاددان گفت: روش بدهی دولت به بانک مرکزی به هیچ عنوان روش به صرفه ای نیست چون ما داریم آینده فروشی می کنیم.

احسان سلطانی کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص طرح گشایش اقتصادی دولت که گمانه زنی ها بر فروش نفت است، اظهار داشت: در حال حاضر یک سری راه حل های بهتر، کم هزینه تر و کم درد سر تر برای درآمدزایی داریم. فرضا تصور کنید قیمت فروش محصولات پتروشیمی و فولادی و معدنی متناسب با نرخ ارز بازار تعیین می شود اما قیمت نفت و گاز و مواد نفتی و انرژی الکتریسیته آن ها به این اندازه بالا نرفته است.

سلطانی ادامه داد: رانتی که به این مجموعه ها داده می شود، از کل بودجه دولت بیشتر است.کافی است فقط کل ایران همین محصولاتی که با نرخ ارز در این دو سال بالار فته است را از محصولات داخلی بگیرند هیچ اختلالی در اقتصاد کشور ایجاد نمی شود و فقط پولی که صرف توزیع بین فساد و عده ای خاص مصرف می شود.

وی مطرح کرد: راه حل دوم این است که همان کاری که آمریکا در بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی و بحران کرونا اخیر کرد، میزان نقدینگی را کاهش دند.صد هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه می شود که بانک مرکزی در اختیار دولت قرار دهد و هیچ اثر تورمی و اختلالی هم ایجاد نمی کند.

این اقتصاددان افزود: راه حل سوم این است که از فعالیت های سفته بازی، مستقلات و سرقت و سرمایه بگیرند که حداقل صدهزار میلیارد ظرفیت دارد. صادرات مواد خام اولیه را معافیت‌های مالیاتی نفت می دهد .

سلطانی تأکید کرد: این روش بدهی دولت به بانک مرکزی به هیچ عنوان روش به صرفه ای نیست چون ما داریم آینده فروشی می کنیم ،و این مشکلاتی است که ما درگیرش هستیم و مساله مهمی که باید در نظر گرفت فروش نفت تا سقف دویست میلیون بشکه ای که حدود سه ماه ایران داشت و تا یک سال تا دو سال آینده پول آن پرداخت می شود بازهم دولت می آید اوراق بدهی با سود ۲۰ درصد می فروشد و این گونه بدهی سازی مالی می کند تا حدی بهتر است.

وی ادامه داد: مطلبی که حائز اهمیت این است که ما بر اساس قاعده اقتصادی ثابت کردیم نرخ ارز بیشتر از نرخ واقعی اش است. دولت می خواهد این اوراق نفتی را به دلار دو برابر نرخ واقعی بفروشد، وقتی می خواهد پس بدهد .اگر بخواهد بگوید که با سود می دهم خب از بانک ها استقراض کند چرا دیگر بازی اوراق راه بیاندازد.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا در آینده کسانی که نفت خام را خریدند مگر این که قیمت نفت بالای ۶۰-۷۰ دلار باشد، متضرر خواهند شد.

194321