به گزارش سایت خبری پُرسون، از آذربایجانشرقی؛ محمدرضا روشنی افزود: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۴ مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۷۰ درصد آن شامل ۲۸۰ هزار میلیارد ریال به بخش عمرانی مربوط میشود و ۶۰ درصد از بودجه بخش عمرانی نیز برای حمل و نقل و ترافیک هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهرهایی در دنیا وجود دارند که به رغم بالا بودن تعداد خودروهای آنها نسبت به تبریز، میزان استفاده از خودرو در آنها کم است، اعلام کرد: تعداد خودروهای شهر تبریز در طول ۱۰ سال گذشته ۲.۵ برابر شده و از سال ۱۳۵۷ با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰ هزار خودرو به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و حدود یک میلیون خودرو رسیده است.
روشنی با اشاره به اینکه خیابانها و گذرگاههای شهر تبریز از سال ۱۳۵۷ تا امروز سه برابر، اما تعداد خودروها ۳۰ برابر شده است، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان در تصادف کشته میشوند که سهم تصادفات درون شهری تبریز از این رقم ۱۳۶ نفر کشته بوده و وضعیت بحرانی از این نظر دارد.
وی تاکید کرد: مردم ما بیشتر از اینکه نسبت به ایمنی ترافیک و تلفات تصادفات مطالبه گری کنند و خواستار کاهش این تلفات شوند، بر روی موضوع موجودیت ترافیک سنگین در خیابانها تمرکز دارند، درحالی که این ۲ موضوع دقیقا ضد همدیگر هستند، زیرا اگر خیابانها تعریض و تقاطعهای غیرهمسطح بیشتری احداث شود، در واقع مسیر برای افزایش سرعت خودروها و در نتیجه افزایش تلفات باز میشود.
وی با بیان اینکه سیاستهای ترافیکی بر روی ۲ عنصر خودرو محور و انسان محور تمرکز دارد، گفت: سیاست خودرومحور بر روی افزایش تقاطعها و تعریض خیابانها تمرکز دارد و نمونه آن را میتوان کشور آمریکا برشمرد و چنین سیاستی نیز بسیار هزینه بر بوده و بر اساس اثباتها، تعریض خیابانها و افزایش گذرگاهها و اتوبانها صرفا به افزایش ترافیک و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی در نتیجه خطرناک شدم استفاده از دوچرخه و پیاده روی منجر میشود.
منبع: شهرداری تبریز