افت ۱۰ میلیونی مخاطبان سینما/ تورم سینما را از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف کرده است

تهیه‌کننده فیلم «رها» با تأکید بر نقش تورم، نبود راهبرد محتوایی و کاهش کیفیت آثار سینمایی، از افت چشمگیر مخاطبان سینما در سال جاری خبر داد.
تصویر افت ۱۰ میلیونی مخاطبان سینما/ تورم سینما را از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف کرده است

به گزارش سایت خبری پُرسون، سعید خانی درباره علل کاهش میزان مخاطبان سینما اظهار داشت: بخشی به شرایط اقتصادی و تورم برمی‌گردد که باعث شده سینما از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف شود و بخشی هم به دلیل این است که راهبردی برای فیلم‌ها نداریم. چه کمدی باشد و چه اجتماعی. فیلم‌های خوبی روی پرده نداریم که مخاطب بخواهد برای تماشای آنها وقت بگذارد و هزینه کند. ۱۰ میلیون نفر نسبت به پارسال افت مخاطب داشتیم و اگر در شرایط فعلی سینما بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید فیلمنامه‌های متناسب با پرده داشته باشد.

او افزود: وقتی مردم در پلتفرم‌های داخلی و خارجی می‌توانند به راحتی برنامه‌های سرگرمی مورد علاقه خود را تماشا کنند، سینما هم مخاطبان خود را از دست می‌دهد. به دلیل نزول کیفیت آثار سینمایی است که مخاطبان دیگر تمایلی به تماشای آثار ندارند.

وی با بیان این‌که مردم دنبال سرگرمی هستند، گفت: ما در ۱۰سال پیش می‌گفتیم اگر سریال‌ها ضعیف باشد خصوصا در ایام عید و ماه رمضان مردم به سینما می‌روند، اما در شرایطی که رقبای داخلی و خارجی تولید محتوا دارند و در طول هفته می‌توان به تماشای کارها نشست چرا در شرایط آلودگی هوا و تورم مخاطبان وقت بگذارند و به سینما بروند؟

او درباره ژانرهای سینمایی و این‌که از کدام ژانر استقبال خوبی می‌شود گفت: اصولا هر ژانری اگر خوب ساخته شود مخاطب دارد چه اجتماعی مثل «پسرپسر» و «زن و بچه» که ملتهب هستند و می‌فروشند و چه کمدی. اگر آثار اجتماعی سانسور شود و واقعیت‌های اجتماع را نگوید مخاطبی هم ندارد. کمدی‌های زیادی هم داشتیم که نفروخته است. این که یک سری بازیگرها در کار باشند و رقص و آواز داشته باشد صرفا نمی‌تواند مخاطب پسند هم باشد. این کارها دیگر دموده (قدیمی) شده است.

خانی گفت: کمدی هم مانند ژانر اجتماعی باید فیلمنامه خوب و ساختار سینمایی داشته باشد تا تهیه‌کننده هم هزینه کند. در زمان حاضر انیمیشن‌هایی در کشور ساخته می‌شود که با استانداردهای جهانی مطابقت دارند. در حالی که در سال‌های گذشته، انیمیشن جایگاهی در سینمای ما نداشت. کیفیت آثار انیمیشن بالا رفته و به استانداردهای جهانی نزدیک شده است. انیمیشن توانسته باری را از دوش سینمای ایران بردارد.

هر حمله‌ای، به سینما لطمه می‌زند

او همچنین دباره حمله ژانر اجتماعی به کمدی و برعکس اظهار داشت: هر حمله‌ای به سینما انجام شود چه از بیرون و چه از درون سینما، به آن لطمه می‌زند و این حملات هم مختص ایران است. ژانر کمدی مهم است و هر کسی نمی‌تواند کار کمدی بسازد. فیلمسازهای اجتماعی بلد نیستند ولی کمدی می‌سازند و در مقابل هم فیلمسازهای کمدی به سراغ ژانر اجتماعی می‌روند. هر کسی صرف این که کارگردان و فیلمساز است نباید سراغ هر ژانری برود. هر کسی باید ژانر خودش را بشناسد.

وی با تاکید بر این که یکی از دلایل افت مخاطب در سینما، نبود ژانرهای مختلف است، گفت: ژانرهای ما معطوف شده به کمدی و ملودرام. اساسا ژانر اجتماعی ندرایم. ژانرهای دیگر از دسترس خارج شده و جایگاهی در سینما ندارند. باید به همه ژانرها پرداخته شود. هر کسی هم توانایی در ژانر خاص خودش را باید داشته باشد.

منبع: ایرنا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1128172

سازمان آگهی های پُرسون