پلیس راهور خواستار توقف تولید کامیون‌های ناایمن شد/ جزئیات

رئیس پلیس راهور فراجا با هشدار نسبت به خطرات ناوگان فرسوده حمل‌ونقل تجاری اعلام کرد: همان‌طور که در سال‌های گذشته برخی خودروهای سواری ناایمن از خط تولید خارج شدند، کامیون‌های نسل قدیم از جمله بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ نیز باید به دلیل تهدید جدی ایمنی، از چرخه تولید حذف شوند.
تصویر پلیس راهور خواستار توقف تولید کامیون‌های ناایمن شد/ جزئیات

به گزارش سایت خبری پُرسون، سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در حاشیه آیین تولید انبوه کشنده Gx560 با تأکید بر ضرورت ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل تجاری کشور، خواستار خروج کامیون‌های نسل قدیم از چرخه تولید شد.

وی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور فعال است که حدود ۶۰ درصد آن‌ها، معادل نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. نوسازی این ناوگان، به‌ویژه با هدف ارتقای ایمنی جاده‌ای، اقدامی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سهم ناوگان عمومی بار و مسافر در تصادفات کشور حدود ۲۵ درصد است، افزود: اگر نوسازی ناوگان عمومی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و سامانه‌های کنترلی و نظارتی مانند «سپهتن» که در حوزه مسافری فعال است، به ناوگان باری نیز تسری یابد، می‌توان تا ۲۰ درصد از میزان تصادفات و جان‌باختگان جاده‌ای کاست.

حسینی همچنین با اشاره به الزامات قانون هوای پاک گفت: بخش قابل توجهی از آلاینده‌های کشور ناشی از خودروهای دیزلی است؛ هم به دلیل فرسودگی ناوگان و هم به علت کیفیت پایین گازوئیل نسبت به استانداردهای مطلوب. طبق قانون، وزارت نفت و وزارت صمت مکلف به تولید سوخت و خودرو مطابق با استاندارد یورو ۶ هستند که اجرای کامل آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی در ادامه درباره عملکرد خودروسازان تصریح کرد: در بخش خودروهای سواری، همچنان ضعف‌هایی در حوزه استحکام بدنه و ضربه‌پذیری وجود دارد. راه‌اندازی مراکز آزمون تصادف اقدام مثبتی است و از این پس، سخت‌گیری بیشتری در اجرای استانداردهای ایمنی با هدف حفظ جان رانندگان و سرنشینان اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مهم‌ترین مشکلات کامیون‌های نسل قدیم را نبود حفاظ‌های جانبی، جلو و عقب عنوان کرد و گفت: این نقص باعث می‌شود در تصادفات، خودروهای سواری به زیر کامیون بروند و تلفات سنگینی رقم بخورد. به همین دلیل با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت، ابلاغ شده که کامیون‌های قدیمی باید به این حفاظ‌ها مجهز شوند.

وی تأکید کرد: کامیون‌های جدید این مشکل را برطرف کرده‌اند، اما کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت ناتوانی در رفع این نقص، باید از خط تولید خارج شوند؛ همان مسیری که پیش‌تر برای خودروهای سواری ناایمن طی شد.

حسینی در پایان درباره اجرای این موضوع گفت: مکاتبات لازم با سازمان استاندارد و سازمان راهداری انجام شده است، اما به دلیل چالش‌های موجود در بخش خودروهای تجاری، اجرای کامل این تصمیم هنوز محقق نشده و نیازمند پیگیری جدی‌تر است.

منبع: فرارو

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1117740

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پُرسون