به گزارش سایت خبری پُرسون، سعید رسولی در نهمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک با اشاره به سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق احکام برنامه هفتم توسعه، تلاش دارد با حداکثر استفاده از ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید، مسیر توسعه دریامحور کشور را بهصورت جدی دنبال کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، از ظرفیتهای کمنظیری در حوزه حملونقل دریایی، لجستیک و تجارت برخوردار است و هدفگذاری سازمان بنادر این است که از این نعمت خدادادی، بیشترین خدمترسانی به اقتصاد ملی انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد بنادر کشور گفت: شرایط تخلیه، بارگیری و خروج کالا از بنادر مطلوب است و حتی در جریان جنگ ۱۲ روزه، رکورد تخلیه کالا از بنادر کشور ثبت شد که نشاندهنده پایداری و تابآوری زیرساختهای بندری ایران است.
رسولی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ناوگان دریایی در دریای خزر بیان کرد: پنج کشور در حاشیه دریای خزر حضور دارند و در مجموع حدود ۵۰۰ فروند شناور در این پهنه آبی فعال است که از این تعداد ۱۰۴ فروند شناور متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده و کشورمان با فاصله قابل توجهی در رتبه دوم ناوگان دریای خزر قرار دارد.
وی افزود: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد ناوگان حامل پرچم، در رتبه بیستم کشورهای جهان قرار گرفته که جایگاه قابل توجهی در سطح بینالمللی محسوب میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالش کاهش تراز آب دریای خزر خاطرنشان کرد: در حال حاضر با کاهش سطح آب این دریا مواجه هستیم و در همین راستا با پنج کشور حاشیه خزر، تبادل مطالعات و همافزایی علمی و فنی در دستور کار قرار گرفته است.
رسولی ادامه داد: بهمنظور حفظ کارکرد بنادر شمالی، مطالعات مستمر و عملیات لایروبی بهصورت عملیاتی برای باز نگه داشتن کانالهای دسترسی بنادر در حال انجام است و اخیراً نیز با سرمایهگذاری بخش غیردولتی، بزرگترین لایروب دریای خزر وارد بنادر شمالی کشور شده است.
وی در پایان از مطالعه، طراحی و ایجاد بندر جدید متناسب با شرایط کاهش آب دریای خزر خبر داد و تأکید کرد: این اقدامات در راستای تضمین پایداری حملونقل دریایی و توسعه تجارت دریامحور کشور انجام میشود.
منبع: ایسنا