انتقاد شدید وزیر آموزش‌ و پرورش از کنکورزدگی در مدارس

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد که تمرکز بر کنکور، مأموریت اصلی مدارس یعنی تربیت دانش‌آموز برای «زیستن خوب» را تحت تأثیر قرار داده و ساختار آموزش‌ و پرورش را ناکارآمد کرده است.
تصویر انتقاد شدید وزیر آموزش‌ و پرورش از کنکورزدگی در مدارس

به گزارش سایت خبری پُرسون، علیرضا کاظمی با تأکید بر اینکه کنکور هیچ نسبتی با مأموریت تربیتی آموزش‌وپرورش ندارد، اظهار کرد: مأموریت ما تربیت دانش‌آموز برای «زیستن خوب» است، نه ایفای نقش دانشگاه و تبدیل مدارس به مراکز تولید داوطلب کنکور

وی افزود: کنکورزدگی، یک گسست جدی در نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کرده است؛ در حالی که امروز نظام‌های آموزشی دنیا به سمت انسجام و یکپارچگی حرکت کرده‌اند، ما همچنان گرفتار ساختارهای پراکنده و ناکارآمد هستیم.

این انتقاد در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز در اسناد بالادستی نظام آموزشی بر فاصله گرفتن از رویکرد آزمون‌محور تأکید شده است. در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، تربیت متوازن و همه‌جانبه دانش‌آموزان مأموریت اصلی مدارس عنوان شده، اما غلبه کنکور در سال‌های اخیر، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تربیتی، فرهنگی و مهارتی آموزش را به حاشیه رانده است.

همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب افزایش تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها، عملاً بر ناکارآمدی کنکور به‌ عنوان معیار اصلی سنجش تأکید کرده است؛ موضوعی که پیش از این نیز از سوی برخی وزرای آموزش‌ و پرورش به‌ عنوان مانعی جدی در مسیر اجرای کامل سند تحول بنیادین مطرح شده بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ساختار دوره متوسطه دوم گفت: این دوره به‌صورت غیرمنطقی پهن و متورم شده و تعدد شاخه‌ها و رشته‌ها، بهره‌وری نیروی انسانی و امکانات آموزشی را به‌شدت کاهش داده است

منبع: تسنیم

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1117179

سازمان آگهی های پُرسون