پزشکیان:

اگر هر دانش‌آموز درست کاوش شود آینده کشور متحول می‌شود

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در ادامه سفر دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، در جلسه توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، بر ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت ریشه بسیاری از مشکلات امروز در نبود تربیت درست و فقدان مهارت‌های تحلیلی و کار تیمی در نسل‌های گذشته است. او با بیان تجربه‌های شخصی از دوران مدیریتی و آموزشی خود، نقش مشارکت مردمی را بنیاد اصلی حل محرومیت‌ها دانست.
تصویر اگر هر دانش‌آموز درست کاوش شود آینده کشور متحول می‌شود

به گزارش سایت خبری پُرسون، پزشکیان در این جلسه با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در ساخت و ارتقای مدارس گفت حضور مردم و کودکان در ساخت مدرسه نشان‌دهنده تغییر نگرش اجتماعی و حرکت به سوی مسئولیت‌پذیری است. او با صراحت افزود: اگر امروز جامعه با مشکل روبه‌روست، مقصر خود ما هستیم؛ اگر نسل جدید را درست تربیت کرده بودیم، وضع کشور چنین نمی‌شد.

تجربه آموزش نوین؛ یادگیری بدون فشار

وی با اشاره به حضورش در دوره‌ای آموزشی در خارج از کشور، نظام آموزشی آنجا را مبتنی بر گفتگو، کار تیمی، پروژه و گزارش دانست و گفت مدارس ایران سال‌ها از چنین ساختارهایی فاصله داشته‌اند. او تأکید کرد نبود آموزش مهارت‌هایی مانند مقاله‌نویسی، کار گروهی، و تحلیل مسائل، مانع رشد نسلی شده که بتواند مدیریت کشور را به صورت سیستماتیک پیش ببرد.

نقد نخبه‌پروری تک‌بعدی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از «نخبگان» در کشور تک‌بعدی تربیت شده‌اند، افزود: توانمندی انسان‌ها متنوع است و یک جامعه زمانی موفق خواهد بود که این توان‌ها در کنار هم قرار بگیرند. او تأکید کرد هیچ فردی به تنهایی کامل نیست و این ترکیب توانمندی‌هاست که قدرت واقعی می‌سازد.

روایت ساخت ۶۵۰ خانه بهداشت؛ مشارکت مردم معجزه می‌کند

پزشکیان با یادآوری دوران مدیریت در دانشگاه تبریز گفت: در زمانی که استان به هزار خانه بهداشت نیاز داشت، تنها برای ۱۰ واحد بودجه تصویب شده بود، اما با حضور مردم و کنار گذاشتن محدودیت‌ها، در مدت شش ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت ساخته شد. این اقدام پس از آن الگوی استان‌های دیگر شد و نشان داد که وقتی مردم وارد میدان می‌شوند، هیچ محرومیتی باقی نمی‌ماند.

چرا هنوز مدرسه سنگی داریم؟

رئیس‌جمهور با طرح پرسش انتقادی درباره چرایی باقی‌ماندن مدارس سنگی بعد از چهار دهه از انقلاب، گفت غیرت جمعی اگر فعال شود، محرومیت‌ها ریشه‌کن خواهد شد، همان‌طور که در ایلام، زنان روستا خود پیش‌قدم ساخت مدرسه شدند.

اهمیت کار تیمی در تربیت نسل آینده

او کار تیمی دانش‌آموزان حتی در ساخت مدرسه را عامل شکل‌گیری مسئولیت‌پذیری و همدلی دانست و گفت این روحیه می‌تواند مسائل بزرگ‌تری همچون مدیریت شهری و بحران آب را نیز حل کند. به گفته او، مدارس باید به سمتی حرکت کنند که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی به جای اتکای صرف به دیگران، بتواند با مهارت‌های خود کشور را بسازد.

ارتقای آموزش با فناوری و کلاس‌های هوشمند

پزشکیان با اشاره به بازدید اخیر از یک کلاس هوشمند، گفت دانش‌آموزان در آن محیط با کار عملی و گروهی می‌توانند مسائل پیچیده‌ای مانند انرژی را تحلیل و برای آن راه‌حل ارائه کنند. این شیوه به گفته او، یادگیری را «عمیق، پایدار و مسئله‌محور» می‌کند.

تحول آموزش با تکیه بر نگاه قرآنی و توصیه‌های رهبری

رئیس‌جمهور با اشاره به آیات سوره قدر، انسان را برخوردار از ظرفیت بی‌نهایت دانست و تأکید کرد که آموزش باید مسیر رشد را برای هر دانش‌آموز باز کند. او همچنین با استناد به فرمایشات رهبری، بر ضرورت ساختن «قدر جمعی» و تبدیل شدن به الگوی منطقه تأکید کرد؛ مأموریتی که به گفته او، نقش اصلی آن بر دوش آموزش و پرورش است.

حل مشکلات نیازمند زمان، صبر و همراهی مردم

پزشکیان تأکید کرد که مشکلات کشور قابل حل است اما نباید انتظار تغییرات یک‌باره داشت. او همراهی مردم، معلمان و مدیران را شرط اصلی تحول دانست.

خاطره‌ای از کارگری سه‌روزه رئیس‌جمهوری آینده

در بخش دیگری از سخنان خود، پزشکیان خاطره‌ای از دوران ساخت خانه‌های بهداشت روایت کرد؛ روزهایی که او و تیمش لباس کار پوشیدند، سه روز تمام کارگری کردند و همین اقدام باعث شد مدیران و کارکنان نیز پای کار بیایند. او گفت: آن زمان پروتکل‌ها مانع نمی‌شد؛ امروز اگر شرایط اجازه دهد باز هم همان‌طور کنار مردم کار می‌کنم.

منبع: ایسنا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1105896

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پُرسون