به گزارش سایت خبری پُرسون، مسعود پزشکیان عصر امروز (اول آذر ۱۴۰۴) با حضور در ساختمان شهید دادمان، روند تصمیمسازی درباره توسعه خطوط ریلی حومهای را که نخستینبار در بازدید هشتم آبان بررسی کرده بود، دنبال کرد.
در ابتدای این جلسه، گزارشی از مطالعات تطبیقی میان مدل حملونقل ریلی حومهای تهران و سیستمهای مشابه در پاریس و برلین ارائه شد.
تأکید بر نهاییسازی ساختار و جلب مشارکت شهرداریها
رئیسجمهور پس از شنیدن گزارشها، بر نهایی شدن ساختار سازمانی و مدل مشارکت شهرداریها، و همچنین تشکیل مجموعههای غیردولتی برای سرعت بخشیدن به پروژههای نیمهتمام ریلی تأکید کرد.
او تکمیل نقاط تبادلی شبکه ریلی تهران و رفع کمبودهای ناوگانی را از ضروریات ساماندهی حملونقل عمومی دانست.
گزارش سفر به چین و بررسی تجربه قطارهای حومهای
در ادامه جلسه، فرزانه صادق، گزارشی از سفر اخیر خود به چین ارائه کرد؛ گزارشی که شامل تجربههای چین در بهرهبرداری از قطارهای حومهای، زیرساختهای فنی و نیازمندیهای ناوگانی بود.
اولویت تأمین ناوگان با مشارکت بخش خصوصی
پزشکیان با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان ریلی، تأمین ریلباس و تجهیزات با استفاده از ظرفیت مولدسازی و جذب سرمایهگذار خصوصی را در اولویت دولت قرار داد.
او هدف این سیاست را کاهش زیان عملیاتی و افزایش سرعت تکمیل پروژهها اعلام کرد.
دستور تأمین مالی و تدوین ساختار شرکت جدید ریلی
براساس دستور رئیسجمهور:
سازمان برنامه و بودجه موظف شد تأمین مالی تعمیرات ناوگان را انجام دهد.
سازمان اداری و استخدامی مکلف شد ساختار شرکت مادر تخصصی حملونقل ریلی حومهای و منطقهای را با هماهنگی وزارت راه تدوین کند.
افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر با تکمیل پروژهها
پیشتر مدیرعامل راهآهن اعلام کرده بود که با اجرای کامل برنامه توسعه قطارهای حومهای، امکان جابهجایی سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر با ۳۰۰ دستگاه ریلباس فراهم میشود. همچنین توسعه خطوط غرب تهران تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.
منبع: تسنیم