کالابرگ چه مسیری را طی کرد و طرح جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

در دهمین برنامه «دقایقی با مردم»، احد رستمی با تشریح روند اجرای طرح‌های کالابرگ و یارانه‌ای اعلام کرد که دولت در حال نهایی‌سازی مدل جدید حمایت معیشتی است؛ مدلی که هدف اصلی آن پوشش افزایش قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید خانوارهاست.
تصویر کالابرگ چه مسیری را طی کرد و طرح جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش سایت خبری پُرسون، احد رستمی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان، در برنامه «دقایقی با مردم» که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی دولت برگزار شد، به بررسی روند استقبال مردم از طرح‌های مختلف کالابرگ پرداخت. او با اشاره به نوسانات قیمتی کالاهای اساسی گفت: دغدغه اصلی ما جبران این افزایش قیمت‌ها از طریق افزایش اعتبار خانوارهاست.

رستمی تأکید کرد که روش‌های مختلف در حال بررسی است و دولت امیدوار است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، مدل نهایی حمایت معیشتی در هفته جاری اعلام شود.

از یارانه اعتباری تا شکست طرح‌های میانی

وی در بازخوانی سابقه طرح‌ها توضیح داد که از سال ۱۴۰۲ پیشنهاد تبدیل یارانه نقدی به یارانه اعتباری مطرح شد؛ پیشنهادی که فقط ۵۰۷ هزار خانواده از آن استقبال کردند. پس از آن، افزایش ۸۰ هزار تومان اعتبار نیز با اقبال مردم روبه‌رو نشد.

در مرحله بعد نیز اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی برای هر نفر و افزایش جامعه هدف به هفت دهک آزموده شد اما باز هم استقبال حداقلی بود. رستمی گفت: در نهایت در دولت شهید رئیسی، این طرح کنار گذاشته شد و مسیر جدیدی تحت عنوان طرح فجرانه در دستور کار قرار گرفت.

جزئیات طرح فجرانه؛ مشارکت میلیونی خانوارها

بر اساس توضیحات رستمی، در طرح فجرانه اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی تخصیص یافت و خانوارها می‌توانستند با ۵۵۰ هزار تومان آورده، سبد کالا را تکمیل کنند. مشارکت مردم در سه مرحله این طرح به ترتیب ۱۷ میلیون، ۱۵ میلیون و ۱۲ میلیون خانوار بود.

طرح جدید از اسفند ۱۴۰۳؛ افزایش رضایت عمومی

رستمی اعلام کرد که از اسفند ۱۴۰۳ مدل تازه‌ای اجرا شد که در آن اعتبار بدون آورده مستقیم خانوارها پرداخت شد؛ ۵۰۰ هزار تومان برای سه دهک اول و ۳۵۰ هزار تومان برای دهک‌های دیگر. نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد این شیوه اعتماد و رضایت مردم را جلب کرده است.

به گفته او، میزان مشارکت در این طرح از ۸۸ درصد در مرحله نخست، به ۹۶ درصد در مرحله دوم و حدود ۹۵ درصد در مراحل بعدی رسیده است.

رضایت مردم تأیید شد

وی در پایان افزود که نظرسنجی‌های رسمی از جمله نظرسنجی «ایسپا» نیز نشان می‌دهد طرح فعلی توانسته رضایت قابل توجهی در میان خانوارها ایجاد کند؛ موضوعی که به گفته رستمی مسیر دولت را برای طراحی نسخه توسعه‌یافته کالابرگ تقویت می‌کند.

منبع: ایسنا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1093701

سازمان آگهی های پُرسون