به گزارش سایت خبری پُرسون، احمد قیومی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت اتوبوسهای شهر تهران اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال را در اختیار داشت که نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه در خطوط فعال بودند؛ از سال ۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر تهران نشد. همین مساله باعث شده بود که اتوبوسهای فرسوده گذشته را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع باعث شد کاستیها جبران شود؛ نسبت به دوره قبل اتفاقات بسیار بهتری در این حوزه افتاده است. عقد قرارداد با شرکتهای داخلی را داشتیم و تعداد زیادی از اتوبوسها در داخل شهر در حال فعالیت هستند. قراردادهایمان با شرکتهای داخلی ادامه خواهد داشت و به مرور اتوبوسها را تحویل میگیریم تا به عدد ۱۵۰۰ دستگاه برسیم؛ امروز ۶۰ درصد اتوبوسها تحویل گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران اضافه کرد: یکی از ضرورتهای ویژه شهر تهران رفتن به سمت برقی سازی بود و ما به سمت این برنامه رفتیم؛ تصمیم شجاعانهای گرفتیم و تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد شهر تهران و فعال شدهاند. بعد از بهرهبرداری از این ۳۹۰ دستگاه مسائل مرتبط با آن شناسایی و مشکلات حل شد و تهران آمادگی کاملی در این زمینه پیدا کرده است. تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی شامل اتوبوسهای برقی میشود که در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: ۱۱۰ دستگاه ناوگان اتوبوسهای ۱۲ متری هم تا پایان سال وارد تهران میشوند در ۱۰ خط دیگر فعال میشوند. در این دوره تمام ناوگان ملکی اتوبوسهای تهران را به جز بی آر تی نوسازی کردهایم. تا پایان سال نوسازی ۱۰۰ درصدی را در تمام اتوبوسهای بی آر تی را خواهیم داشت؛ یعنی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی از نوع ۱۸ متری تا پایان سال وارد کشور خواهند شد. سپس برای تکمیل آن ۳۵۰ دستگاه ۱۸ متری تمام برقی وارد ناوگان میشود و در ادامه ۷۵ دستگاه مترو باس ۱۸ متری تمام برقی را در شهر خواهیم داشت.
قیومی اضافه کرد: با ورود این ناوگان ۶۰ درصد از تمام ناوگان ما برقی میشود و ۴۰ درصد دیزلی خواهد بود. با دریافت ۱۰۰۰ دستگاهی که تحویل گرفته میشود، نوسازی تمام دستگاهها رقم میخورد. نوسازی ناوگان بی آر تی هم کامل میشود و این یعنی تا ۱۰ سال دیگر میتوان به راحتی از این ناوگان استفاده کرد. امسال ۱۱ درصد ترافیک کمتری را شاهد بودیم و این ثمره توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی همچنین خبر داد: ما تلاش داریم ونهای مخصوص معلولان را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم و نوسازی ونها نیز صورت بگیرد؛ شهرداری تهران در این حوزه دستور ویژه داده و طرح ویژه اتوبوسهای مدرسه را در دستور کار داریم. اتوبوسهای مدرسه در همه دنیا به صورت ویژه و متفاوت است و ما نیز میخواهیم این کار را پیگیری کنیم.
قیومی اضافه کرد: وضعیت ایستگاهها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ یک طرح ویژه در خطوط اتوبوسرانی در حال انجام است. با توجه به بارگذاریهای جدید نواحی جدیدی نیاز به ایستگاه اتوبوس دارند و ما نیز در حال کار روی این مساله و ایجاد ایستگاههای جدید و ایجاد خطوط ویژه هستیم. همچنین بازبینی خطوط ویژه تهران در حال مطالعه است و خطوط جدید پس از طی این روند صورت میگیرد.
منبع: شرکت واحد اتوبوسرانی