به گزارش سایت خبری پُرسون، پروژه FCAS که قرار است جایگزین جنگندههای یوروفایتر شود، مدتی است با اختلافات میان شرکتهای داسو اوییشن فرانسه، بخش دفاعی ایرباس و شرکت اسپانیایی ایندرا روبهروست. اریک تراپیه، مدیرعامل داسو، رهبری بخش اصلی پروژه را بر عهده دارد و اخیراً اعلام کرده که فرانسه میتواند این جت را به تنهایی بسازد. پیستوریوس نیز راهحلهای مختلفی برای ادامه پروژه در نظر دارد، اما اولویت همچنان ادامه همکاری با فرانسه است.
ناوچه F-126 و مشکلات پیمانکار هلندی
وزیر دفاع آلمان همچنین اعلام کرد که پروژه ناوچه F-126 به دلیل مشکلات با پیمانکار هلندی Damen در معرض خطر قرار دارد. وی گفت که تأخیر حداقل ۴۰ ماهه ناشی از مشکلات صنعت تسلیحات هلند است و برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه، جایگزینها و راهحلهای موقت در حال بررسی هستند.
خرید تجهیزات جدید و پر کردن شکاف
پیستوریوس خبر داد که آلمان در ماههای آینده خرید چند صد تانک ضدهوایی اسکایرِنجِر را آغاز خواهد کرد و تاکنون ۱۹ تانک سفارش داده شده است. همچنین ۲۰ فروند جنگنده یوروفایتر جدید به ارزش ۳.۷۵ میلیارد یورو سفارش داده شده که اولین فروند در سال ۲۰۳۱ و پنج فروند دیگر در سال ۲۰۳۴ تحویل خواهند شد. این اقدام با هدف پر کردن شکاف پیش از معرفی جنگندههای FCAS تا سال ۲۰۴۰ انجام میشود.
آمادهسازی برای فروپاشی احتمالی همکاری
با توجه به اختلافات، فرانسه ممکن است به تنهایی یک جت نسل بعدی توسعه دهد و آلمان در حال بررسی همکاری با شرکای جایگزین مانند بریتانیا یا سوئد است. در حال حاضر ارتش آلمان ۱۳۸ فروند یوروفایتر در اختیار دارد که در تأمین امنیت حریم هوایی ناتو، به ویژه در جبهه شرقی، مورد استفاده قرار میگیرد.
منبع: تسنیم