امام جمعه شیراز:

بر هم خوردن نظام تربیتی و آموزشی، منجر به فساد اقتصادی می‌شود

آیت‌الله دژکام گفت: به هم خوردن برنامه های تربیتی در مدارس، یعنی پرورش یافتن انسان های غیر متعهد، یعنی پرورش یافتن مدیری که در آینده می تواند اختلاس و دزدی کند و به مردم خیانت کند. یعنی پرورش یافتن مسئولی که به آرمان های انقلاب پشت پا بزند و یا نماینده ای که دنبال منافع شخصی اش برود.

به گزارش پرسون از استان فارس، سخنان آیت الله دژکام در دیدار با مسئولان سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس که به مناسبت هفته بسبج برگزار شد بدین شرح است:
در هفته بسیج قرار داریم و به نظر می رسد برگزاری این جلسه مناسبت خوبی است تا عهدی با بسیج تازه کنیم.


در این جلسات عهدی با ولایت و رهبر عظیم الشأن انقلاب تازه می کنیم که ما هنوز بسیجی هستیم و تا آخر بر این مسیر ارزشمند دینی و انقلابی باقی می مانیم.


بنده در ابتدا عرض می کنم که کار نکرده و بار بر زمین مانده به ویژه در زمینه تربیت و پرورش نسل جوان و نوجوان زیاد است.


البته باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم و آرمان گرایی ما باعث ایجاد شدن توقعات غیر منطقی در مردم نشود.ما ملتی هستیم که 40 سال محاصره و تحریم شده ایم و در همین شرایط، 40 سال است که کار کرده ایم و پیش رفته ایم.


بنده امیدوارم در شهرستان های فارس، برای هر شهرستان هدف گذاری نسبت به توانایی آنجا انجام دهید و اقتضائات بومی و توانمندی های محلی را در برنامه هایتان در نظر بگیرید.
اشاره خوبی به بحث مربی داشتید که ما در آموزش و پرورش مربیانی می خواهیم که برای دانش آموز دل بسوزانند و به درد و دلش گوش دهند؛ کسانی که ارتباط خانواده، مسجد و مدرسه واقعا برایشان مهم باشد و آن مربی است که ما دنبالش می گردیم و همه کار ما را او انجام می دهد.اما گاهی یکسری اغراض در کار آموزشی وارد می شود یا یک نگاه سیاسی سبب به هم زدن برنامه تربیتی می شود.
به هم خوردن برنامه های تربیتی در مدارس، یعنی پرورش یافتن انسان های غیر متعهد، یعنی پرورش یافتن مدیری که در آینده می تواند اختلاس و دزدی کند و به مردم خیانت کند. یعنی پرورش یافتن مسئولی که به آرمان های انقلاب پشت پا بزند و یا نماینده ای که دنبال منافع شخصی اش برود. اگر چنین افرادی را در جامعه می بینید، بدانید در کار تربیتی و پرورشی در مدارس و خانواده ها عقب مانده ایم که چنین نتایجی در پی داشته است.


نکته آخر اینکه مکرر هم گفته ام که اگر می خواهید رفتار افراد جامعه ایرانی را اصلاح کنید باید فقه را با ظرافت و لطافت آموزش دهید. ما به جای آموزش فقه، سراغ ترویج مباحث عرفانی می رویم. بنده مخالف عرفان نیستم بلکه موافق آن هستم اما هیچ عارفی بدون فقه به عرفان واقعی دست پیدا نمی کند و عرفان بدون فقه عرفان انحرافی است.
یعنی شما با ترویج عرفان ذهن بچه را متوجه بُعد معنوی می کنید ولی چون این عرفان چارچوب ندارد اصل و انحراف با یکدیگر قاطی شده و انحراف حاصل میشود. درحالی که فقه، چارچوب دهنده به عرفان و بلکه همه مسائل دیگر است. بنابراین در همه طرح ها و دوره هایی که هست آموزش فقه باید جدی گرفته شود.

221476