به گزارش سایت خبری پرسون، طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی و اطلاع رسانیهای از پیش انجام شده، از امروز اول اسفند ماه دفترچه تأمین اجتماعی دیگر صادر نمیشود و بیمه شدگان هنگام مراجعه به مراکز درمانی باید کارت ملی همراه داشته باشند.
افرادی که زیر ۱۸ سال هستند و یا کارت ملی هوشمند آنها هنوز صادر نشده است، میتوانند از شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه استفاده کنند و هنگام مراجعه به پزشک این مدارک را برای احراز هویت ارائه دهند.
مراکز درمانی در این شرایط که بیمه شدگان دیگر دفترچه درمانی کاغذی به همراه ندارند به صورت الکترونیک نسخه ارائه میدهند و در صورتی که یک مرکز درمانی و یا مطب پزشک هنوز مجهز به سیستم نسخه نویسی الکترونیک نشده باشد، پزشک در سرنسخه مطب خود ویزیت را انجام میدهد و در بالای نسخه کد ملی بیمه شده را ثبت میکند تا بیمار هنگام مراجعه به داروخانه و یا آزمایشگاه بتواند تحت پوشش بیمه از خدمات بهرهمند شود.
پزشکان و مراکز درمانی برای آن که استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار را انجام دهند چند راه دارند که شامل؛ وارد کردن کدملی بیمار در سامانه medical.tamin.ir، darman.tamin.ir، eservices.tamin.ir، ep.tamin.ir و اپلیکیشن pwa.tamin.ir است، همچنین در صورت قطعی اینترنت و کندی سامانهها کدهای USSD که شامل؛ *۴*۱۴۲۰#، *۴*۱۴۲۰*۱#، *۱۶۶۶# این امکان را فراهم میکند تا وضعیت بیمه بیمار استحقاق سنجی شود.
گفتنی است؛ سالیانه ۶۰ میلیون مراجعه به کارگزاریهای تأمین اجتماعی فقط برای اعتبار و صدور دفترچه انجام میشد که با این اقدام مراجعات به کارگزاریها کاهش مییابد و بیمه شدگان دیگر مجبور نیستند در روزهای کرونایی برای دریافت دفترچه تجمع کنند.