ببینید

حدیث روز

گریه خونین

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روایتی به نحوه عزاداری خود برای سیدالشهدا (علیه السلام) اشاره کرده‌اند .

ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا

آنچه در روز اول محرم گذشت

روز اول محرم بود که امام حسین (ع) در میان راه پس استراحت کوتاهی، چند بار آیه استرجاع را خوانده و فرمودند: «إنا لله إنا إلیه راجعون».
تجلیل از این شخصیت در حقیقت تجلیل از همه خوبی ها است. عزاداری برای آن امام همام یکی از قالب های حفظ یاد و خاطره حضرت و یاران او می باشد، افزون برآن عزاداری برای امام (ع) فواید و آثاری هم دارد که به خاطر آن به این امر تأکید شده است؛ چنانکه معصومان (ع) هم خود برای امام حسین (ع) عزاداری می کردند و هم این که دیگران را به این امر سفارش می کردند. لذا بایسته است فلسفه عزاداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
آیین طشت گذاری مسجد جامع اردبیل عصر یکشنبه ( ۲۵ تیر ۱۴۰۲) در آستانه ماه محرم در اردبیل برگزار شد. مراسم طشت‌گذاری که از دوران صفویه برگزار شده قدمتی چند صد ساله دارد ، این مراسم ریشه در اعتقادات و آداب و رسوم استان دارد که به یاد تشنگی حماسه‌سازان واقعه عاشورا برگزار می‌شود.

در این مراسم بعد از عزاداری دسته‌های سینه و زنجیرزنی مختلف و مرثیه‌خوانی مفصل حسینیان با خواندن رجز های مختلف طشت‌های برنجی و مسی گرد و منقش به نقوش مذهبی را در محل مخصوص قرار داده و در میان حزن و اندوه حاضران آب‌های مخصوص چشمه‌ها از کوزه‌هایی در درون طشت‌ها ریخته شده، دعای مخصوص خوانده می‌شود و عزاداران از آب طشت به عنوان تبرک نوشیده و یا با خود می‌برند.
امام هادی علیه السلام در روایتی به بیان تعریفی از دنیا پرداخته‌اند.
سازمان آگهی های پرسون