سینما و تئاتر

برای باخبر شدن از آخرین اخبار سینمای ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

«جوان» شاهرخ خان با فروش ۶۲ میلیون دلاری عنوان دومین فیلم پرفروش آخر هفته در سراسر جهان را کسب کرد.

در گذشته‌های نه‌چندان دور، تماشای فیلم و سریال به‌راحتی امروز نبود. هر کسی که دوست داشت یک فیلم سینمایی ببیند یا باید به سینما می‌رفت یا چند ماهی صبر می‌کرد تا فیلم به‌صورت CD و DVD  به بازار عرضه شود.
فراخوان چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد و طبق زمان‌بندی انجام شده ثبت نام بخش بین‌الملل از اول مهرماه و بخش ملی از اول آبان‌ماه آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

به مناسبت روز ملی سینما

مروری بر ۱۰۰ سال سینما در ایران

«آبی و رابی»، نخستین فیلم صامت ایرانی، نسخه‌برداری از دو کمدین دانمارکی به نام «پات» و «پاتاشون» بود که محمد ضرابی و غلامعلی سهرابی نقش‌آفرینان اصلی‌اش بودند.
همزمان با ۲۱ شهریور ماه روز سینما، هیات مدیره خانه سینما، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن منتقدان سینما، بنیاد سینمایی فارابی بیانیه‌هایی منتشر کردند.

فیلم کوتاه «مثل سگ» به کارگردانی حمید ناصری‌مقدم در ادامه حضورهای بین‌المللی خود به هشتمین دوره جشنواره انجمن هنرمندان آمریکا راه پیدا کرد.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در دوازدهمین حضور بین‌المللی خود در جشنواره مذهب امروز ترنتوی ایتالیا به نمایش درخواهد آمد.

به بهانه روز ملی سینما

یک دو سه؛ سینما در آستانه ۱۲۳ سالگی

مظفرالدین‌شاه در سیاحت‌های گاه‌وبیگاه خود به فرانسه مسحور جادوی تصویر شد و دستگاه سینماتوگراف را خریداری کرد و به ایران آورد. از آن روز، ۱۲۳ سال می‌گذرد.