سینما و تئاتر

برای باخبر شدن از آخرین اخبار سینمای ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

سینمای ملی فی­ نفسه دربردارنده­ پیش‌­انگاره‌ه­ای از ملت است. در سینمای ملی ایران پیش‌­انگاره­ ملیت و امر ملی از دو انگاره رویت­‌پذیر و رویت­‌ناپذیر مورد نظر ریچارد دایر تبعیت می­‌کنند. دایر(1997) رویت­‌پذیر و رویت­‌ناپذیر را به عنوان شاخصه‌­ی سینمای هالیوود و سینمای جریان رایج می­‌داند. دایر بر این باور است که بازنمایی نژاد سفید اروپایی به عنوان ذات واقعی انسان­ در سینما به دو صورت رویت­‌پذیر و رویت­‌ناپذیر قابل بررسی است. نژاد سفید نه به عنوان سفید، بلکه به عنوان انسان در سینما حضور دارد. دیگران اما به عنوان سیاه­پوستان، زرد­پوستان و رنگین­‌پوستان حاضرند.
سجاد افشاریان روزهای شلوغی را در تئاتر سپری می‌کند، هم در تدارک اجرای تازه‌ترین نمایش خودش است و هم تهیه‌کنندگی چند نمایش را بر عهده گرفته است.
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زاد روز زنده یاد «نیکو خردمند» بازیگر و دوبلور سینما و تلویزیون، بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند را که در سال ۱۳۸۷ انجام داده را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

«دین استاکول» هنرپیشه فیلم‌هایی چون «تل‌ماسه» (۱۹۸۴) و «مخمل آبی» (۱۹۸۶) در ۸۵ سالگی به مرگ طبیعی درگذشت.
بهاره رهنما: «هر آدمی که بعد از ۳۰ سال کار کردن نتواند زندگی خوبی داشته باشد بی‌دست و پاست!» حظ بردیم از دُرفشانی‌هایتان خانم رهنما. حرف‌هایتان را که شنیدیم کلمه بغض کرد، صدا روزه سکوت گرفت و پژواکِ پوچی در گوش‌هایمان پیچید و غُرید.
«قهرمان» عنوان تازه‌ترین ساخته فیلمساز خوش قریحه و پرافتخار سینمای ایران زمین اصغر فرهادی است.درامی با سبک و سیاق رئالیسم،قصه ای ساده و قابل فهم و در عین حال جذاب و پرکشش که همانند سایر آثار فرهادی می‌تواند توجه مخاطبان عام و خاص را به خود جلب کند.
ما راننده تاکسی‌ها، ما معلم‌ها، ما پرستارها، ما خبرنگارها، ما کارگرهای معدن، ما پاکبان‌ها، ما خدماتی‌ها اصلا ما آدم‌های معمولی بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما! ببخشید که هر چه تلاش کردیم، نشد به آسایش و رفاه برسیم و موجبات خشم و ناراحتی شما را فراهم آوردیم. شرمنده‌ایم!
مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان‌جهانی از چهارشنبه ۱۹ آبان به صورت برخط و در مراکز فرهنگی نمایش داده می‌شود.