کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با مشکل احتکار در بسیاری از استان‌های کشور روبرو هستیم، به‌طوری‌که در یکی از استان‌ها ۶۳۱ تن روغن مایع احتکار شده بود.
اواخر هفته گذشته بود که رسماً ستاد تنظیم بازار کشور نرخ هر کیلو مرغ کشتار روز را برای عمده فروشی‌ها 55 هزار و 500 تومان و برای مصرف‌کنندگان 59 هزار و 800 تومان تعیین کرد.
پس از افزایش قیمت آرد صنایع و مستثنی شدن نانوایان سنتی پز از این اصلاح قیمت و در حالیکه مسئولان بارها از عدم اجرای قانون حذف ارز 4200 تومانی برای نان و دارو خبر داده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بساط سودجویی در برخی از نانوایی‌های سطح کشور حسابی داغ شده و در برخی از مناطق شاهد شکل گیری صف‌های طولانی و اعلام محدودیت‌های خود ساخته در خرید نان هستیم.
نانوایی‌های کشور به طور میانگین روزانه 10 کیسه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما بسیاری از این آردها پس از دپو در انبارهای داخلی توسط سودجویان، در آن طرف مرزها به 10 برابر قیمت فروخته می‌شود.
مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۶۰ هزار تن شکر در کشور با هدف حفظ آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها توزیع شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی که قیمت چهار کالای اساسی را در صحن تعیین کردیم با احتساب نرخ نهاده‌های دامی به صورت آزاد بوده است و دلیل اینکه قیمت نهاده‌های دامی با وقفه اعلام شد این بود که به بازار شوک وارد نشود. بنابراین هیچ گونه افزایش قیمت دیگری در این کالاها نخواهیم داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: نخریدن کالایی که بیش از حد گران شده است باید به یک فرهنگ تبدیل شود چراکه با این گرانی‌ها تولیدکنندگان می‌خواهند سودهای چند صد برابری نصیب خود کنند و آگاهی مردم باید بالا برود و با نخریدن باعث متعادل کردن قیمت‌ها در بازار شوند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش خصوصی شبکه توزیع کالاها را برعهده دارد که به درستی کار را انجام نمی‌دهد و این عامل کمبود برخی اقلام شده است.
قیمت مرغ عمده‌فروشی در بازار تهران به 51 هزار تومان کاهش یافت.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از مصرف بهینه روغن خانوار و صنف و صنعت در با اصلاح نرخ ارز ترجیحی خبر داد و گفت: کمبودی در تولید روغن نداریم و با نرخ‌های جدید عرضه می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور گفت: اکنون با توجه به اصلاح نرخ ارز و نظام یارانه‌ای کشور و شروع فصل گرما نه‌تنها هیچ کمبودی در بازار تخم‌مرغ وجود ندارد، بلکه با مازاد محصول روبرو هستیم.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار با بیان اینکه هیچ کمبودی در تامین تخم مرغ نداریم گفت: نظام بانکی کشور باید به تجهیز ، نوسازی و جوانسازی صنعت مرغداری کمک کند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهاده‌های دامی از شنبه (۲۴ اردیبهشت) عرضه جدیدی خواهد داشت گفت: البته در حال حاضر این نهاده‌ها در سامانه وجود دارد و تولیدکنندگان خریداری می کنند.

در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور قیمت ۴ قلم کالای اساسی از جمله مرغ از امروز تغییر کرد.
خبر خوش مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به گندمکاران:

9271 میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه تا بیست و یکم اردیبهشت‌ماه جاری بالغ بر، یک و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز، 9271 میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شده است.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه افزایشی در قیمت گوشت قرمز نداریم، گفت: برخی سایت‌ها و مراکز عرضه به دنبال گران‌فروشی گوشت قرمز هستند که باید مورد پیگیری دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود با حذف ارز ترجیحی از یارانه آرد صنف و صنعت، شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف گندم در این بخش باشیم، گفت: این صرفه‌جویی، از مصادیق اصلاح الگوی مصرف و از جمله آثار و نتایج واقعی‌سازی نرخ آرد است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کاری کرده ایم که مردم دغدغه‌ای در خصوص تأمین کالا نداشته باشند بر اساس اطلاعیه‌های رسمی که از ستاد مردمی سازی یارانه‌ها از امروز صادر می‌شود، مردم در جریان جزئیات و فرآیندهای این اتفاق قرار می‌گیرند.