نگاهداری:

برای افزایش حضور نخبگان در بخش عمومی باید اقدام کنیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در نشست مشترک مرکز پژوهش ها و وزارت علوم با اشاره به اقدامات این مرکز بیان داشت: برای افزایش حضور نخبگان در بخش عمومی باید اقدام کنیم.
تصویر برای افزایش حضور نخبگان در بخش عمومی باید اقدام کنیم

به گزارش سایت خبری پُرسون، نشست مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت علوم با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه برگزار شد.

بابک نگاهداری، در این نشست با بیان اینکه وزارت علوم بیشترین ارتباط را می‌تواند در نسبت با بقیه وزارتخانه‌ها با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته باشد، گفت: دیگر وزارتخانه‌ها موضوع کار مرکز پژوهش‌ها هستند ولی وزارت علوم غیر از موضوع کار، بستر و ابزار کار مرکز پژوهش‌های مجلس را در اختیار دارد که همان هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند. بنابراین این امر می‌تواند منشأ ارتباط بیشتری بین مرکز و وزارت علوم باشد.

وی سپس به تشریح فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت و گفت: وظیفه ما در مرکز پژوهش‌ها این است که در مورد هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس مطرح است طبق قانون نظر خود را اعلام کنیم.

رئیس مرکز پزوهش‌های مجلس، ادامه داد: در کنار این کار یکی از کارویژه‌های مرکز پژوهش‌ها انتشار گزارش‌های نظارتی در مورد اجرای قوانین در کشور است. همچنین گزارش راهبردی در مورد موضوعات کلان منتشر می‌کنیم.

وی با اعلام این خبر که مرکز پژوهش‌ها در سال گذشته هزار گزارش منتشر کرده است، تصریح کرد: ۴۸۰۰ نشست هم برای استفاده از ظرفیت اندیشکده ها، پژوهشکده‌ها و مراکز علمی و نخبگانی در مرکز پژوهش‌ها برگزار شده است.

نگاهداری با تشبیه این مرکز به لولای در گفت: یک سمت این در به سمت نظام علم و فناوری باز می‌شود و سمت دیگر آن به سمت نظام قانونگذاری و حکمرانی گشوده می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از حضور کارشناسان این مرکز در ۳۲۰۰ نشست سالانه مربوط به کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مجلس هم خبر داد و گفت: در کنار مجموعه فعالیت‌هایی که در ارتباط با مجلس انجام می‌شود کارویژه های جدیدی هم در این دوره به اقدامات مرکز پژوهش‌ها اضافه شده است.

وی به تأسیس مرکز نوآوری و خانه خلاق اشاره کرد و در توضیح اقدامات این مرکز بیان داشت: وظیفه این مرکز برگزاری رویدادهای نوآورانه و خلاقانه و دانش بنیان در ارتباط با مسائل حکمرانی است. این مرکز نزدیک به ۹۰ رویداد برگزار کرده است. یکی از این رویدادها پارلمان دانشجویی است.

نگاهداری شبیه سازی فرایند مجلس را کارویژه این پارلمان دانست و ادامه داد: در این پارلمان ما از ایده جوانان و نخبگان استفاده می‌کنیم و هم اینکه فرایندهای عملی قانونگذاری و حکمرانی را به این جوانان آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که اهمیت حکمرانی دانش بنیان از فناوری دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان کمتر نیست و حکمرانی از پیچیده‌ترین علوم است، افزود: متأسفانه در دوره‌های قبل تحصیل کرده‌ها و نخبه‌های ما سوق به سمت بخش خصوصی و یا پزشک شدن و نظایر این ها سوق پیدا کردند و برای حضور در عرصه‌های عمومی رغبتی کمتری وجود دارد. ما در تلاش هستیم با برگزاری این رویدادها حضور نخبگان در بخش عمومی را افزایش دهیم.

نگاهداری گفت: ما همچنین به سراغ مدارس استعداد درخشان رفتیم و یک رویداد هم برای این دانش آموزان برگزار می‌کنیم. ۶۵۰۰ نفر ثبت نام کردند مرحله اول این رویداد برگزار شده و ۲۰۰ تیم ۵ نفر به مرحله دوم رسیدند. این تیم‌ها بر روی پویا شنایی ابر چالش‌های حکمرانی کشور کار می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، تأسیس مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس را هم از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس دانست و گفت: در این مدرسه دوره‌های سه ماهه کوتاه مدت نظری برگزار می‌کنیم. در هر دوره حدوداً ۱۰۰ نفر ثبت نام می‌کنند. ۴۵ روز اول دوره اختصاص به آموزش‌های عمومی در حوزه قانونگذاری اختصاص دارد و در ۴۵ روز دوم آموزش‌های تخصصی را ارائه می‌کنیم.

نگاهداری مرکز تأسیس داده کاوی را از فعالیت‌های دیگر این مرکز عنوان کرد و توضیح داد: در این مرکز حدوداً ۴۰۰ داشبورد دادهای مختلف کشور را جمع آوری کردیم .۲ هزار داشبورد هدف گذاری کردیم ولی فعلاً به ۴۰۰ داده رسیدیم.

وی ادامه داد: مؤسسه افکار سنجی ملت هم فعال شده که بیش از ۱۰۰ افکار سنجی انجام داده است. در این مؤسسه در مورد مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح نظرسنجی می‌کنیم. در مورد رخدادهای بزرگ هم مثل انتخابات نظرسنجی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه چند اقدام هم در راستای تقویت بنیه کارشناسی مرکز انجام دادیم، گفت: مجهز کردن کردن مرکز به ابزارهای شبیه ساز سیاستی از جمله همین اقدامات است. نقشه جامعه پویا شناسی ابرچالش های حکمرانی کشور در ۱۰۶۷ متغیر دخیل در ۳۷ پلت فرم ابر چالش حکمرانی را تهیه کردیم. همچنین سامانه چشم انداز اقتصاد ایران را راه اندازی کردیم که ۳ هزار متغیر اقتصادی را در این سامانه قرار دادیم.

وی استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی را هم از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس برشمرد و گفت: به طور ویژه در تنقیح قوانین از هوش مصنوعی استفاده کردیم. تنقیح قوانین مطالبه ۲۰ ساله مقام معظم رهبری است. دستیار تنقیح قوانین با هوش مصنوعی ۱۲ هزار پانصد قانون را به ۲۰۳۷ قانون رسانده است. همچنین تدوین متن ۵۰ قانون جامع کشور که هوش مصنوعی و هوش انسانی دخیل هستند هم در شرف نهایی شدن است.

نگاهداری ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های مجلس ما به سمت نوآوری باز حرکت کردیم و در همین مرکز نوآوری حدود ۳ هزار نفر از نخبگان با ما مرتبط هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در اشاره به اقدامات مرکز پژوهش‌ها به تأسیس اندیشکده های حکمرانی برای استفاده از ظرفیت نخبگان استان‌ها اشاره کرد که در ۲۲ استان تأسیس شده است.

حسین سیمایی صراف، هم در این نشست با بیان اینکه از قدیم با فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس آشنا هستم، گفت: اما توضیحاتی که داده شد نشان داده که به نسبت حجم وسیع فعالیت‌های مرکز، اطلاعات من قدیمی است.

وی افزود: گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش‌های خیلی خوبی است. من در حوزه کاری خود گزارش‌های مرکز را مطالعه می‌کنم. این گزارش‌ها عالمانه و کارگشا است.

وی با بیان اینکه حضور همکاران مرکز پژوهش‌ها در مجلس فعالانه است، افزود: مرکز حضور سیاسی و جناحی ندارد و نگاه کارشناسی و تخصصی بر این مرکز حاکم است.

وی ادامه داد: کشور نیاز به حکمرانی علم دارد و در محافل مختلف تصمیم گیری شاهد بودیم تصمیم گیری شهودی است نه شاهد محور.

وی با اشاره به فصل بیستم قانون برنامه هفتم توسعه که مربوط به علم و فناوری است همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت علوم را برای عملیاتی کردن آن ضروری دانست.

وزیر علوم به دغدغه‌های خود در مورد مرجعیت علمی کشور اشاره کرد که اگر اقدامات لازم انجام نشود امکان از دست رفتن این مهم وجود دارد و کشور باید در این زمینه احساس دغدغه کند.

شایان ذکر است در ادامه این نشست معاونان دو طرف مواردی را در راستای ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های دو طرف مطرح کردند.

منبع: تسنیم

966994

سازمان آگهی های پرسون